Wednesday, June 15, 2011

Vid liv...

Samtliga snäckor är fortfarande vid liv och aktiva nu. De har brummat runt som tokar och mumsat i sig gamla, skadade blad från Cabomban. Det ser riktigt lustigt ut, de vrider loss en "gren" och sen slurpar de i sig den som spaghetti! Synd att jag inte lyckades fånga det på film. Note: De äter enbart de skadade, förmultnade bladen som skadats då jag fraktade hem växterna från djurbutiken. De äter alltså inte plantan, utan man kan mer se det som en "finputsning". Dessa snäckor är guld!

Broccolin får besök med jämna mellanrum och ibland glider de omkring lite i de krossade äggskalen. Vet inte om det är ren slump, att skålen bara råkar ligga mellan deras resa från punkt A till punkt B, men ibland kör de ett extra varv runt bland det krossade äggskalen. Oftast är de i närheten av varandra, ser man en, är en annan inte långt ifrån. Riktigt söta är de! Kommer fler bilder sen!

Jag fick ju javamossan igår och snäckorna jag trodde kunde vara skivsnäckor kan eventuellt vara posthorn- får hoppas! De är mycket trevligare än de små, små skivsnäckorna (kanebullar?) som inte syns. Posthorn är mindre än äppelsnäckor, men blir ändå några cm stora i skalen och kan finnas i väldigt fina färger. Deras skal är också ganska läckra, lite som "posthornet", därav namnet. Sen hittade jag en stor fet "Physa" som måste ha kommit med kolplantorna. Den satt redan och mumsade på min rosanerviga! Så den åkte snabbt över till "Javamossa med snigelägg-akvariet". Nu är ju physa rätt små, nästan som äppelsnäckan i snäckformen men bara någon halv cm stor som vuxen, bruna och tråkiga och framförallt- växtmarodör!

Jag hörde av mig till de som sålde mossan till mig angående sniglarna, eftersom mossan kryllade av snigelägg. De sa att de använt något medel för att döda äggen. Så får se om det blir något. De är ju inte farliga för fiskarna, men jag är lite orolig för plantorna då de ännu är så små (och physa tydligen är duktiga på att försöka sig) och jag kommer inte att ha någon snäckätande fiskar pga sand och äppelsnäckorna. Man vill ju inte att de där små-skitarna ska konkurrera ut mina "fina", inplanterade snäckor ju! blir väl att handplocka, bara att de är så sjukt små. Upptäckte en av ren slump, då den gled jämte med en av mina äppelsnäckor på rutan.

No comments:

Post a Comment