Sunday, June 19, 2011

Mardrömmar

Sugpropparna för mitt innerfilter är riktigt kassa- så jag måste köpa nya. Men det är en, om än liten utgift, en utgift som får vänta en vecka. Det följer med en ställning till min "AquaEl" pump, som gör att man kan haka fast den i akvarieväggen- problemet är att mitt akvarium har en aluminiumram som är allt för tjock. Lösningen är tejp! S jag har tejpat fast skiten så innerfiltret inte ska fara omkring och riskera att krossa mina fina små sötnosar. Men denna lösning innebär att jag inte får på båda täckglasen. Just nu är ett täckglas över mitten, och jag låter lysrampen ligga över den.

Jag har två nyfikna katter som sabbar och tar sönder allting som de får chansen till. Otaliga är de vaser, blommor och möbler som fått sätta sin existens till. Jag lade mig 3 inatt, halv fyra, efter en rörig mardröm- går jag ut till tvrummet och ser största av mina två fettokatter- ligga uppe på rampen!!! Hur han kom upp dit vill jag inte veta, kan bara tack gudarna att han inte druttat ner i akvariet och drunknat, eller ännu värre- att rampen druttat ner tillsammans med honom och elektrifierat honom, mina snäckor och förmodligen förstört akvariet.

Jag kunde inte bli arg på honom (visa att jag var arg, för arg var jag!)- för då kommer nästa gång att bli ungefär såhär: Kattfan går till lysrampen, matte kommer, kattfan får panik och börjar sprattla som Bambi på hal is och hela alltet druttar ner i karet och alla dör! För katter lär sig vad som är förbjudet, sedan fortsätter de att gör de förbjudna sakerna- men ser alltid till att undvika att bli påkomna, eller slår ner en massa vaser, blomkrukor och annat i sin desperation att "låtsas" att de inte alls nyss var där de inte fick vara!

Lugn och sansat med ett antal mordiska tankar, plockade jag vänligt ner honom från lysrampen- sedan gick jag upp en gång i timmen hela natten för att oroligt se att allt bara var en dröm. Katterna låg varje gång snällt på sina stolar.

Jag vet inte hur man bäst får en katt att ge fan i ett spännande, spruttande akvarium med skojjiga innevånare och gott vatten. Ja, mina katter älskar att dricka akvarievatten. Jag vet int varför, men de tycker att det är mums-filli-babba.

Även sne när jag får heltäckande glas, så är det ändå 90 cm glas. Det är inte hållbart för att 4-5kgs katter ska hoppa och skutta på. Jag älskar mina katter...oftast. Jag skaffade akvarium för att få en rofylld hobby men just nu ser jag bara magsår och insomnia i tunnelns slut...

No comments:

Post a Comment