Saturday, June 25, 2011

"Aquascaping"


Jag är rätt nöjd med hur akvariet ser ut just nu (blir flerr växter snart) men samtidigt inte. Jag satte ner växterna när jag fyllde akvariet, sen köpte jag fler växter och köpte Platyfiskarna och då började jag möblera om. Sen möblerade jag om igen när jag köpte Corydoras- Jag kastade bland annat ut lavastenarna och ersatte dem med kolstenarna som följde med akvariet. Jag har en vision men det sitter djupt inne att få fram den. Det är en speciell bild ute på nätet som inspirerar mig så enormt. För varje möblering kommer jag närmre min vision men jag är ännu inte riktigt där. Jag måste bli en slösa och sluta spara- måste acceptera att ALLT kanske inte får plats just i detta kar.

Det är svårt, naturälskaren inom mig vill dessutom framhäva och ge plats åt varje enskild växt. Min vision ser ut som följande- Mot vänster, mot väggen och hörnet- där pumpen och doppvärmaren sitter- ska jag bygga upp med högre växter, rötter och några stenar som sedan övergår till den öppna, fria ytan på höger sida. Där ska ett par vackra, stora lavastenar stå som "klippblock" med Javaormbunke eller mossa på, gärna med lite marktäckande, låga växter här och där på sanden. Inte speciellt nyskapande, men det är så jag tänker mig det hela.

Nu är det ju bara ett 150 liters akvarium och just nu är det möblerat så att fiskarna trivs och även varje planta har plats att både växa och slippa konkurrera allt för mycket över ljuset. När jag får tid ska jag beställa hem PMDD och se hur det blir i akvariet.

No comments:

Post a Comment