Saturday, June 11, 2011

Äppelsnäcka

Jag har beställt 4 stycken äppelsnäckor från en ung akvarist och jag hoppas få dem under nästa vecka. Eftersom mitt akvarium inte är igång ännu, har jag gjort iordning ett par backar som rymmer drygt 20 liter st, de får gå 2 och 2 i början. De ska inte behöva bo där allt för länge. Backarna från IKEA är förvisso genomskinliga och ganska mysiga, men det är bökigt med filtret (har två nyfikna katter!) och inte kan jag ha doppvärmare i dem. Växter som jag får under veckan ska också få bosätta sig där med snäckorna tills jag fått ordning på underredet till akvariet.

Det är det viktigaste just nu - På vad ska akvariet stå. Skrivbordet som jag tänkte använda är inte nog stabilt. riktigt synd, för jag tyckte att det såg ganska "cleant" ut med de svarta benen och den vita skivan och sedan den svarta lysrampen. Sen när karet fyllts med grönt och vatten, skulle det säkert bli fina effekter mot den kritvita skivan.
Får se vilken lösning det blir till slut. lutar åt att skruva fast en skiva på en byrå jag har, det, eller att fixa skiva och palla upp den med leca-block. Det viktiga när man startar upp ett akvarium är:
1. Att man ställer den där man vill ha den, för det är svårt och vådligt att försöka flytta på den när den väl är fylld.
2. Underlaget måste ligga rätt och slätt! I lod, kolla med vattenpassare.
3. Att bänken som akvariet står på är stabilt åt sidled samt orkar bära tyngden av akvariet. Tänk att ett akvarium på ca 100 liter väger ca 150 kg med vatten och inredning. Underredet behöver tåla små stötar.

No comments:

Post a Comment