Thursday, June 16, 2011

Syresättningen av vattnet

Jag har ju googlat runt som en tok för att förbereda mig inför igångsättandet av mitt akvarium så att allt blir rätt från start. Vissa saker är för "high tech" för mig. Tex Co2, mäsk och alla olika vattenvärden hit och dit. Jag kommer på min höjd att hålla koll på vilka värden mina innevånare trivs med och försöka hålla mig runt det, men det ska inte bli till överdrift- kemi är inte alls min grej. Men antar att jag ska kolla ph, etc etc. 5 in one test ftw!

Jag har koll på hårdheten (ller bristen av hårdhet i mitt fall) i mitt kommunala vatten, trevligt för guramin men kräver kalktillskott för sniglarna. Jag vet även att sniglarna ogillar koppar och salt- check! Det gör nog även guramisarna iofs. Så denna tjej har stenkoll! :> Förhoppningsvis kommer vi alla ut ur detta med livet i behåll.

Det jag förvånas över dock, är inte alla miljoner teorier, tester, snillerika och minst sagt kreativa lösningar på sätt att filtrera vattnet- utan att folk är så ovetande över det viktigaste- syresättnigen av vattnet.

Jag har snappat upp en del saker på min väg genom "cyberrymden", rätt viktiga saker, trots att allt snack om kemi får mig att gäspa. Speciellt akvarie-nördiga killar (i grupp!!) har en tendens att bli så teknik-fokuserade att till slut så sitter man och läser en hel tråd på "grekiska" som lika gärna kunde ha varit ett forum för stylade motorcyklar eller veteranbilar, för det handlar inte längre om fiskar, ett som är säkert!

Iallafll, nu följer ett par punkter av upplysning för de som famlar i mörkret! (klicka på bilden så blir den större).

1. Syre, i form av luftbubblor, vädrar ut Co2 ut vattnet. Detta är ett ämne som är viktigt för växterna och som är en "bristvara". Landlevande växter har Co2 överallt, men så är det alltså inte för akvarieväxter- det är därför som vissa med koll på "kemin" fipplar med kolsyrepumpar och mäsk. Det är säkert inte så svårt (eller farligt) som det låter men jag får en mindre hjärntumör varje gång jag försöker sätta mig in i det. Det får bli ett framtida project...

2. Folk tror att det bubblande utsprutet från tex innerfiltret är viktiga för fiskarna och växterna, men så är det tydligen inte alls! På sin höjd är det dekorativt, eller sätter rörelse på vattnet- men det finns bättre, hälsosammare sätt! Sätt där du alltså inte vädrar ut nyttiga ämnen från vattnet.

3. Det krävs bara en krusning, en ständig rörelse på ytan för att syresätta vattnet. Man kan inte "blåsa in syret" i vattnet med bubblor. Vattnet binder själv syre från luften. Så sänk ditt innerfilter, ner under ytan, eller vad du nu har- och skippa luftbubblorna. Få en rörelse på vattenytan så blir det både bättre för djuren och för växterna. Djuren får mer syre, och växterna får mer tillgång av det lilla Co2
som finns i vattnet!

4. Tydligen är det bara ca 1% av syret som ges av växterna i ett akvarium, ja- i ett välväxt akvarium- resten kommer just från rörelsen i vattnet. lite som att många växter främst tar upp sin näring via- inte sina rötter!- via sina blad! Se där, se där!

5. Tex Gurami (och andra labyrintfiskar som tex kampfisk) med sitt Labyrint-organ (lunga för att andas luft) och ja, även Äppelsnäckorna med sina typiska "siphons", "snorklar" som kan andas luft från ytan- är båda två arter från mer stillastående, lugnare och därmed även syrefattigare vatten. Men övriga fiskar behöver god syretillförsel. Varför behövs syre för akvarium med dessa vattendjur som kan andas luft som oss? Jo, nyttobakterierna som ska bryta ner djurens restprodukter så att växterna kan tillgodogöra sig dem, behöver syre för att överleva. Dessa bakterier är av stor betydelse för balansen i akvariets kretslopp.

Så ser du inga luftbubblor i din pump, räds ej! Ser du inga bubblor från dina växter- frukta icket. Iofs skulle jag kolla upp varför dina växter mår så illa att de inte vill producera syre! Men ja, få rörelse på vattenytan och saken är biff.

...ja den bör man väl hålla koll på kemin.
Ju mindre kar desto svårare blir det att hålla balansen, och desto viktigare blir kollen på kemin antar jag. Imorgon (senare idag) ska jag dela med mig av mina våta drömmar om nanokar.

1 comment:

  1. Måste bara säga. Tack för att du förklarar för ett pucko som mig. 😁

    ReplyDelete