Sunday, June 12, 2011

Ek-grenarna

Jag har en ekskog just runt knuten och har med beundran, många gånger iakttagit de vackra, döda grenarna som man ofta kan se på äldre ekar. Jag beslutade mig för att trotsa fästingar, bålgetingar och 5kronorsstora spindlar och vadade ut i den grönskande undervegetationen. De har under förra våren och denna vår gallrat och röjt en del i skogen så jag fann rätt snart två fina, döda grenar. Den ena, just under min egen längd, bar jag hem själv samma morgon- den andra fick ligga kvar tills min pojkvän kunde hjälpa mig att bära hem den, inte för att den var speciellt tung, men lång och bänglig.


jag har borstat bort det värsta med en rätt mjuk borste och sedan sågat upp den korta grenen i två bitar, och den tredje i tre bitar och lagt dem i badkaret över natten. Vattnet var alldeles brungult när jag tittade till dem i morse. De ligger nu ute på min altan och soltorkar.

Jag sågade grenarna så de kan rymmas i akvariet på längden. Jag kommer inte att använda alla samtidigt. Det är bra att ha några reserver om grenen i akvariet förmultnar eller behöver bytas ut- eller om jag får fler akvarium!

Jag ska söka efter mindre bitar också. Jag kan redan nu fantisera om javamossan som täcker en del av grenen i en mjuk, grön matta. Eller se hur en äppelsnäcka brummar utmed grenen som om det vore en stor motorväg. Mysigt!

No comments:

Post a Comment