Thursday, June 16, 2011

Nanokar


Ja jag vet, det är hemskt! Jag har knappt fått igång mitt 150liters kar, så börjar jag snoka runt om nanokar. Nanokar är så söta! De är som små, vackra vykort. Jag ogillar iden att ha fiskar (oavsett storlek) i ett så litet kar. Det finns förvisso rätt pyttesmå fiskar för dessa kar men jag är nog mest intresserad av "Landscaping" med växter och vacker natursten.

Att inreda ett nanokar och ha den som en vacker, levande prydnad i rummet. Kanske låta några äppelsniglar eller posthorn bebo den. Äppelsniglar är ju vackrast- men med tanke på att man måste ha rätt stor glipa mellan täckglaset och vattenytan så förlorar man rätt stor yta. Men man kan kanske ha dem öppet. Det finns iallafall en hel marknad för dessa små kar som oftast är 20-30 liter, men finns även 10 liter och mindre och upp mot 60 liter eller mer.

De flesta verkar främst ha dem för räkor och pyttesmå fiskar, en och annan snäcka. Fokus är allmänt alltså på själva inredningen med rötter och stenar med fantasieggande namn som "dragonstone", "Landscapingstone", "zebrastone" och "Seiryu Stone" som du kan hitta på svenska Guldfisken.se bland annat.

Utmaningen i nanokar ligger nog för de mer kunniga akvaristerna, främst i att få en fungerande biotop i ett så litet kar, medan "enkelheten" lockar många nya förmågor. Ett litet kar kan vara lättare att frakta runt, hitta plats för i sitt rum och kanske även ha råd med. Nu kostar förvisso många nanokar nästan lika mycket som ett stort akvarium på begagnatmarknaden- men det finns också många prisvärda. Priset tenderar vara bättre om man köper över nätet än i butik, men över nätet är det ibland svårt att få grepp om vad det är som man köper. då en del av de rekomenderade märkena dessutom säljs utomlands, som i Tyskland, så försvåras det ännu mer. Man får helt enkelt gå utifrån rekomendationer från andra nano-kar ägare.

Trots sin lilla storlek är Nanokar egentligen inte alls att rekomendera för nybörjare då det kräver mer- både i kunskap och engagemang, men är man nog påläst så är det inte en omöjlig uppgift. För en nybörjare kan motivationen snabbt tryta när djur eller växter dör, återkommande alginvasioner och annat som resulterar i att man om och om igen måste börja om på nytt. Men många håller just räkor i dessa kar med stor framgång.

En del har bottenfilter, innerfilter, ytterfilter, men det finns även ett filter man kan hänga utanpå karet- ett typ av ytterfilter alltså, men det liknar mer ett innerfilter (de jag har sett) och kallas för "ryggsäcksfilter". Jag ska skriva mer om nanoakvarium senare.

No comments:

Post a Comment