Monday, June 27, 2011

Inredning #2

I min tidigare inredning upptäckte jag att det inte finns några "grottor", jag byggde en liten en vid roten med några kolstenar men jag tycker det är finast när de blir till naturligt.

Så ja passade på då jag skulle byta vatten och möblerade om totalt. Nu finns en öppen simyta där matningen sker och där är Corydoras mest hela tiden och bökar i sanden. I detta nakna sandlandskap ser man även snäckorna en hel del och nu har även platy-hanen börjat smyga in till snäckornas "godisburk" där han knaprar på broccolin. Men han är väldigt blyg och försvinner direkt som han hör/ser mig komma in i rummet. Honan är desto smartare och mer nyfiken och verkar förstå att det ofta vankas gott käk när jag är där. Hon är mycket modigare trots att hon nästan är hälften så stor som hanen. De är båda väldigt skygga om jag inte rör mig vääääldigt lååångsamt och försiktigt.

Nu är all växtlighet tätt, tätt sammanplanterade med javamossan och Natans ovanpå. Nu har eventuella, framtida nyfödda Platy-yngel goda chanser att överleva sina föräldrar. Jag vände på roten och lade den åt ett annat håll så att två mindre grottor bildas naturligt och där vilar ibland både platyhonan och Pandorna. Platykillen står mest i hörnet vid pumpen och rosanerviga eller gömmer sig supereffektivt bland cabomban.

Det är så kul att se hur STORA mina första snäckor hunnit bli under månaden hos mig. De växer verkligen snabbt. En av de rosarandiga har dock inte vuxit lika snabbt- men de två lilarandiga och stora rosarandiga är svåra att missa nu. Jag börjar alltid dagen med att kontrollräkna snäckorna.

No comments:

Post a Comment