Sunday, June 19, 2011

Äppelsnäckor

5 vita äppelsnäckor på tisdag! Hoppas det finns en hane bland dem(tror alla som jag fick är honor.- ev en lila är hane- löst gissat), så får jag kanske fina ljusa rosarandiga och blå snäcklingar. Är faktiskt rätt sugen på vildfärgad snäcka också. Men det är intressant med en vit snäcka- för två vita får bara vit avkomma om jag förstått rätt. De har blekning i skal och fot, jag har snäckor som har blekning i fot och underfärg, och två snäckor med bara blekning av underfärg. Kan bli lite vad som helst, men jag är övertygad om att de blir fina.

En fundering jag har är angående "Äppelsnäcksavel". Det fins en seriös uppfödare (länkad här i menyn till höger) som har vackra snäckor. Hon kallar dem för "rent avlade" med vackra färger.
Hon tar ganska mycket betalt för vissa färger (40 kr är mer än 5 eller 20 kr) och ärligt- det är superbra! Även om jag själv tycker att det är lite svårt att föra stamtavlor över snäckor- såvida man inte har stenkoll på individerna (vilket borde vara speciellt svårt när de är små). Men tanken är fin.

Äppelsnäckor är lättodlade och när du väl har ett par kan du med rätt kunskap ganska lätt få några hundra till. Det roliga är ju alla vackra färger en äppelsnäcka kan få från blekningarna av dess vildfärg.

Så att hon bedriver en seriös avel, så seriös en snäckodlare kan bli, är jättebra och det är tråkigt när folk sedan säljer bort sina snäcklingar för 5-10 kr. Å andra sidan vill man ju ogärna avliva de söta små snäckorna, och det är säkert spännande att se hur "barnen" blir. Jag undrar hur många som säljer sina äppelsnäckor som fiskfoder?

Däremot är snäckorna rätt okänsliga för tex inavel, precis som många insekter(Ta myrorna som paras med bröder, halvbröder, kusiner generation efter generation och ändå är de fulländade organismer). En hona som parar sig med sin avkomma får inte sämre barn än två okända snäckor, men klart "nytt blod" alltid är trevligt. Att undvika inavel är ju alltid trevligt, men snäckorna påverkas alltså inte i lik stor utsträckning som tex en hund, häst eller människa kan göra. De tål ett höger index av inavel.

Färgerna på en snäcka bestäms av arv från föräldrarna och en "kokong" kan innehålla snäckor med olika färger. Direkt man köper in en ny snigel och får nytt blod så kan man alltså inte vara säker på vilka färger han har i grunden. Men det är väl egentligen sak samma? En rosa snäcka ÄR en rosa snäcka, även om hennes syskon var blå och hennes föräldrar var vildfärgade och h*n lär få iallafall några rosa snäckbäbisar beroende på partner.

Så ja tack till seriös avel, till att höja "snäckans status", precis som med katter. Men jag tycker nog att snäckorna som säljs av "billigt" är precis samma typ av snäckor ändå. Kvalitén beror nog på uppfödarens kunskaper. Därför uppmuntrar jag att man köper av de som faktiskt bryr sig om sina snäckor och ägnat tid åt att lära sig om dem. Vet inte riktigt vad jag vill ha sagt. jo..
Skaffa inte sommarkatt! ;)

1 comment: