Thursday, June 23, 2011

Kattifnatter

Ska bli intressant att se när de första algerna börjar komma. Man kan se långa, slemmiga trådar som fastnat i växterna- men det är inte alger! Det är katthår som fastnat i dem och sedan har det väl samlats gegga och alger på dem. Ser förtjävligt ut. Fått "damma ur" Cabomban flera gånger. Jag överväger seriöst att det är dags för gammelkatten att åka till katthimlen.

Idag välte han ut min hink när jag höll på att fixa med pumparna. Han bara skulle ner till botten och nosa/Dricka på den där 1 liter akvarievatten som såklart vältes ut på parkettgolvet. Kattfan har vatten i sin skål men de är som tokiga i akvarievattnet. Men ja, katthåren är souvenirer från då jag ännu inte lagt på täckglaset.

Kommer ut till vardagsrummet och ser min stora tjockkatt (långhårig dessutom!) ligga och dåsa på lamparmaturen med en jäst min. Lojt med en tass och hela, tjocka "dammvippan" till svans nere i akvarievattnet. Jag var rasande men gick försiktigt fram och lyfte ned honom.

Jag älskar mina två katter, men listan över fördelarna som ska påminna om varför jag har katt blir faktiskt kortare och kortare. Tur är väl att de är söta och utmärkt sällskap under trista, regniga dagar.

Får se om det blivit några alger när jag kommer tillbaka efter min resa efter midsommarhelgen. Bara fiskar och snäckor överlever. Som jag känner just nu så får katterna däremot gärna "råka rymma". Jag låter kanske som en hemsk attmamma, men tro mig. Dessa två frestar på tålamodet.

No comments:

Post a Comment