Saturday, June 11, 2011

Uppstart...inte ännu

Mitt "150-liters" akvarium står fortfarande tom, det handlar om ekonomi. Jag har nu en doppvärmare, ett innerfilter som ska klara min vattenmängd, lite stenar, rötter osv.

Det jag behöver är;
- En passande ställning/byrå/skåp/bord att ha akvariet på innan jag börjar fylla det!
- Akvariesand (har tittat ut det jag vill ha). finkornig, ganska ljus sand- inte vit!
- Växter (fler, fler, fler!)
- Test för att kunna ta vattenvärden.
- Fiskar
- Sniglar
- Foder

Akvariet ska ha en hane och två honor av Blå Gurami (Trichogaster trichopterus) och försöka få tag på Kilfläcksrasboro (Trigonostigma heteromorpha), gärna ett stim på ca 10st . Ska även ha Malaysiska sandsnäcka och Äppelsnäcka (Pomacea diffusa). Skulle gärna haft min favoritfisk, praktbotia, men väljer sniglarna först, varför jag gör just detta val ska jag ta upp i ett annat inlägg.


Växter jag har nu:
Cabomba (Cabomba Aquatica) -Jag får se hur det blir med ljuset, verkar må bra nu iaf)
Javaormbunke Windelöv (Microsorum pteropus Windelöv) - Liknande Javaormbunken med rötter och skötsel men med lite annorlunda utseende.
Hygrophila polysperma Rosanervig (väldigt vacker och även lättskött)
Javamossa (Vesicularia Dubyana) Snyggt att fästa i nån sten eller rot...

Växter jag vill ha:
VattenWistaria, även kallad "Indisk vattenfläktare"
Cryptocoryne "Vattentrumpet"

Mitt akvarium med måtten 95X40X40 cm ska vara lummigt, växtrikt med ca 30 cm vatten, för att gynna främst Guramifiskarnas behov av lite grudare vatten och äppelsnäckornas behov av frilagda akvariumväggar. Eventuellt ska jag även skaffa någon från släkten Ancistrus - tex kanske en skäggmunsmal.

No comments:

Post a Comment