Monday, June 20, 2011

Äppelsnäckorna

Äppelsnäckorna mår fint. De växer så det knakar och kalk-sköldpaddan har nu börjat lösas upp i vattnet. Jag undrar när de blir könsmogna. Läst att de blir det runt en 50örings storlek (den gamla, silvriga 50öringen om jag förstått rätt) men även läst "En femkronas storlek", vilket är rätt så mycket större! Att mata ordentligt samt ha en högre temperatur också ökar sexlusten hos dem.


Men sådant som allt för hög temperatur förkortar även deras livlängd och kan göra dem segare om det blir FÖR varmt. Ha gärna lägre än 25 grader. Just nu har jag runt 24-25 grader, det fösta dygnet var temperaturen runt 25-26c. Sniglarna blir inaktiva om det är runt 18 eller lägre och åldras snabbare om den är hög, runt 25 och uppåt. Alt för varmt gör dem också mer inaktiva. Försöker få temperaturen stabil runt 23-24. De är ju roligare och mest till nytta när de är aktiva.

Imorgon får jag förhoppingsvis ett par stycken vita äppelsnäckor men bilder får vänta tills jag kan köpa batterier.

No comments:

Post a Comment