Saturday, June 11, 2011

Trärötter och grenar

Jag har kollat runt och lägret är kluvet; en del säger att man enbart ska köpa rötter, andra säger att "det är inga problem" att plocka egna. Det jag snappat upp som är viktigt om man ska fixa egna rötter är följande:
- Inte strandved från havet (beror nog på salterna som blir svåra att få ut)
- Enbart lövträd, tex fruktträd, ek, björk. Barrträd har terpentin som är skadligt.
- Rengör! (fast även där verkar folk ha delade åsikter)
- Få veden att sjunka...vilket är den största utmaningen!

Rengörningen kan gå till på olika sätt. Det viktiga enligt vissa är att skadliga organismer och djur sköljs bort eller dödas med kokning eller uttorkning.

Man bör torka roten/grenen noga, samtidigt som den bör ligga i blöt innan den läggs ned i akvariet för att minska att vattnet blir gult och ja, att roten/Kvisten flyter upp. Det kan ta dagar till veckor, kanske månader innan kvisten tagit till sig så mycket vätska att den ligger ner mot botten.

Jag har plockat två stora grenar från Ekbacken och ska såga dem i lagom bitar. Jag har tänkt fylla mitt badkar med kok-vatten och låta dem dra i detta. Vissa har tipsat om att låta träet dra i saltat vatten men jag är lite tveksam till detta.

Det är säkert effektivt för att döda skadliga saker, men hur det det ut sen- släpps det ut i akvariet? Sniglar bland annat är ganska känsliga för salter jämfört med fiskar.

Jag tänker iallafall först blötlägga med kokande, hett vatten. Borsta av kvistarna från smuts och lösa fibrer, sedan torka dem- tex i mitt torkskåp. Sedan får de stå och torka ett bra tag. Kvistarna är iallafall väldigt döda. De är utan bark och har förmodligen lossnat från eken under förra året eller vintern.

Negativt:
- Utsöndrar garvsyra och sänker pH värdet (som kan uppvägas på andra sätt)
- Vattnet blir troligen mer eller mindre brunfärgat.
Men inget av detta är sådant som inte köpta rötter också kan göra med ditt akvarium!

Positivt:
- Billigare än "mangrove rötterna" i butik.
- Mer miljövänligt att fixa sådant runt knuten!
- Det kan bli jäkligt snyggt!
- Bra att fästa en del växter på

Det skulle kunna bli rätt snyggt, frågan är hur stor risk man vill ta, men enligt många källor ska det var okej att ta in ek-kvistar. Kolla en guide här av en som använt ekgrenar under många år.

No comments:

Post a Comment