Thursday, June 23, 2011

Växter

Köpte fyra olika växter som jag inte har en aning om vad de heter. Jag bad expediten att skriva ner namnen men det blev stressigt och ärligt- jag tror inte att han visste mycket mer än mig på den fronten. Jag slänger upp lite bilder och ser om någon vänlig själ som passerar denna blogg har kunskapen att upplysa mig om deras namn! Klickar du på bilderna så blir de större.Här ovan ser man min rosanervig som en liten, ljusare grön planta i mitten mot höger. Själva stänglarna är olika- men min Rosanervig är ju ännu så liten så det är svårt att jämföra.


Okej, kanske inte den bästa bilden. Men främre är alltså Java ormbunke Windelöw, till höger ser man en del av Cabomban. Det är växten till vänster, stänglarna med små blad bakom ormbunken som jag vill ha artbestämd. Den påminner väldigt mycket om min Hygrophila polysperma Rosanervig i bladen, men bara några av dem har tydliga, nervade blad med lite svagt rosa i toppen. Kanske det är grön Hygrophila OCH Rosanervig som råkat komma med? Men när jag kikar i min (gamla) "Sera- att inreda att akvarium" så finns det en planta som heter Ludwigia som är rätt lik och som också verkar kunna bli rosa. Det sticker ut rötter från stjälken mellan vissa blad och "utskott". Eftersom både växter och djur ibland byter namn så kanske de är samma växt? Jag vet inte, men du kanske kan bringa klarhet.

Enligt expediten ska denna bli stor och kraftig men är just nu bara är någon cm hög. Rötterna har sammanflätats så hårt att jag inte började slita isär dem, jämfört med Javarmbunen unde jag inte känna någon tydlig "Rotstam". Kan det vara någon typ av Anubias? Spetsbladig Anubias?

Denna ska vara marktäckande och växa ut genom skott åt sidorna enligt de i djurbutiken. Bladens kanter är vågiga och om ni ser är det lite, lite rött i dem. Det är rödbruna, svaga ränder på längden med bladen. Påminner kanske om Cryptocoryne beckettii eller Liten cryptocoryne?

Denna lilla parvel som påminner om stjärnformig sallad och växer i små buketter och ska vara marktäckande. Sett den på många bilder men ingen namnger den. Jag har inte en susning!

En flytande liten växt med små rötter (alger som gör dem gröna på vissa) med två små blad i grönt med lite lite rött som växer ut i skott åt en sida och bildar en lång stängel. ca 3 cm långa rötter. Stängeln kan vara några cm lång och de vuxna bladen är ca 5 mm stora i bredd och lite längre på längden. Salvinia Natans, Salvinia Minima, Salvinia Oblongifolia är alla flytväxter som påminner om min flytväxt.

Vet du något namn till växterna så uppskattar jag om du lämnar en kommentar!

No comments:

Post a Comment