Sunday, June 19, 2011

Uppstart dag 2

Igår inhandlade jag blästersand från Jula (25 kg, 59 kr), vattenberedningsmedel (Binder tungmetaller och klor bland annat) och hittade en så kallad "kalk-sköldpadda" som är bra för Äppelsnäckorna. Jag drog iväg till stan redan runt 11-tiden men butiken jag skulle till hade självklart upphört och den låg inte heller speciellt centralt.

Internet börjar bli en kyrkogård av upphörda djurbutiker och det är frustrerande. Så jag åkte till tornby centrum där jag vet att det finns minst en djurbutik för fiskar. Där har man att välja på Arken zoo (som för övrigt står att finna på en HELT ANNAN ADRESS om man googlar det!! IRRITERANDE JA!!) och Djurkompaniet.

Jag köpte två vackra, välmående röda wagtail-platy från Arken Zoo, som dessvärre begick självmord inom bara någon timme! Det är mitt fel och det känns hemskt. Efter en lång dag på "stan" utan frukost eller vätska i kroppen- var man rätt slut i både kroppen och knoppen och jag stressade till min pojkvän för att lördagsslappa lite.

När fiskarna var säkert överförda till sin hink med pump, så stängde jag dörren för att skydda dem från nyfikna katter. En tanke for genom skallen "borde kanske ha lock, men jag har inget lock...mm mat mat mat, sak samma de lär inte hoppa ut". Jag har ingen som helst erfarenhet av platy, och trodde inte att de var så hopp-benägna. dumt, dumt. ALLA fiskar kan hoppa ut.

Iallafall, när jag kom hem ett par timmar senare så låg två väldigt fina men även väldigt döda fiskar på rumsmattan. DE begravdes i min blomrabatt som Bonnie and Clyde. Det var en trist upptäckt och jag känner mig hemsk som lät det ske! Men det är väl detta man kallar för att "lära sig av sina misstag" även om döda fiskar i mina ögon är ett rätt stort och jäkla onödigt misstag. Vilket sätt att dö på och så lätt jag kunde ha undvikit det!

Men nu är akvariet uppstartat, växterna nedplanterade och äppelsnäckorna har också fått hoppa ner i akvariet. De stormtrivs. 150 liters kar med 110 liter vatten. Det är främst de stora snäckorna som glider omkring. I ena hörnet där jag släppte ner dem har jag lagt kalkstenen och gröna ärtor. Det syns att de hunnit växa lite, bara på den korta tiden som jag haft dem i min ägo, det är riktigt skoj!

Nu ska jag gnälla lite om djurbutiker!
----------------------------------------
På Djurkompaniet har jag varit många gånger och den finns just vid Hööksbutiken. Åh vad jag hade älskat att ha Hööks, när jag vvar hästintresserad 17åring. Heaven!

Djurkompaniet har ett lagom utbud för den fiskintresserade, större för dig med katt eller hund. De har en stor, luftig lokal utan känslan av kaos. Det ligger bra till om man ska IKEA shoppa eller hänga på Ikano huset- men! Deras akvariumdel är tråkig. Trist utbud av saker- ännu tristare utbud av fiskar och växter. Deras fiskar och akvarium där fiskarna simmar är oerhört tråkiga och ja... man är inte speciellt sugen att betala ens en krona mer för deras fiskar som man kan få billigare eller dyrare- och finare exepmlar av på Arken Zoo. Tex är Arkens zoo billigare på sina Platy med någon krona, men Arkens Zoos platy var mycket grannare i färgen, och livligare- sen fanns de i mer variation- ordentligt namngivna!

Däremot är personalen på Djurkompaniet väldigt trevliga och hjälpsamma, det är iallafall min upplevelse. Det som stör mig mest med Djurkompaniet är deras otroligt dåligt uppmärkta akvarier. Etiketterna på akvariumen med dess innehåll är slarviga, ibland finns det inga där, eller så står de på sniskan så man inteär säker på om etiketten ska stå där eller...Detta rä ju viktigt för de som inte kan något om fiskar.

Det enda de gjort bra är att sätta ut priserna tydligt. Jag som dock söker en speciell fiskart och vet vad jag vill ha- eller inte bara går efter utseendet när jag väljer en fisk till akvariet- stör sig otroligt mycket på detta.

På Djurmagasinet var uppmärkningen mycket bättre på fiskarna, jag upplevde att vissa priser kunde varit tydligare. Tex massor med akvarier med guppy och platy men bara en skylt där priset står "Platy XX kr" tex, men å andra sidan var deras akvarium så mycket finare inredda och fiskarna var fina exemplar, färgstarka och välmående. Många fikar var dyra, men de är VÄRD de priset! De har även ett enormt mycket större utbud och jag vågar nästan säga att de säkert kan ordna det om man har önskan om en speciell fisk.

Butiken är mindre och en del har anmärkt på det. Men akvariebiten är väldigt rymlig och snyggt uppbyggd med angränsande _hyllor_(inte bara en) med akvarietillbehör både för att starta och inreda akvarium. Deras kar med växter var mycket fina och fräsha, även om jag saknade uppmärkning av växternas namn, men jag kanske bara missade det. Växterna såg iallafall mycket välmående ut jämfört med dem på Djurkompaniet.

Arken Zoo förlorar nog däremot lite på deras läge- för det är ingen butik man "råkar stöta på" under sin Shopping-frenzy, utan du ska verkligen söka dig dit. Du ska VETA att de finns där, eller aktivt sökt efter en Arken zoo butik för att veta var du ska gå. Djurkompaniet vinner nog mycket på att de bara finns där och folk inte alltid vet att de har ett bättre alternativ bara ett stenkast bort, och därför kommer DK undan med så trist akvariedel. Det finns alltid någon som köper.

Inget illa om djurkompaniet, de är säkert kunniga om djur, och de har ett bra utbud om man äger smånagare, hund eller katt- men jag tänker inte handla mer akvariesaker där nu när jag hittat till Arken zoo. Man ska inte köpa en fisk av medlidande, och man vill inte heller stötta butiker där man inte upplever att skötseln är tillräcklig. Det känns verkligen som att akvariebiten i Djurkompaniet bara är där för att det förväntas av dem- inte för att det faktiskt finns någon i personalen som kan/brinner för fiskarna och deras akvaristiska framtoning.

Lite engagemang för att få deras akvarium lite mer "tilltalande", även om fiskarna snart säljs. Det känns iallafall viktigt för mig att de ska ha det bra fram tills de säljs också? En frisk fisk i handeln ökar ju även chanserna att den överlever hos mig.

Var är era erfarenheter av respektive butikskedjor?

No comments:

Post a Comment