Wednesday, June 15, 2011

Lila snäckor..

Här är lite bilder på Äppelsnäckorna som jag köpte från Miniandme på Iforum. Mina Javaormbunkar Windelöv ser så stora ut i bakgrunden, men de är bara små skott. näckorna är ca 1cm tvärs över skalen där de är som grövst.



Här är den rosa snäckan som jag tror är en hona, på väg upp för att andas luft. Man kan tydligt se det lilla "röret" på hennes vänstra(högra sidan på bilden) som sticker ut som en snorkel (siphon).
Denna snorkel kan bli längre än snigeln och används för att slippa behöva lämna tryggheten i vattnet när de hämtar luft. När de kryper omkring på akvariebotten så är röret tillbakadraget. De kan även andas under vattnet, ungefär som fiskar.












Här är den stora lila snigeln (man kan se den stora rosa i nedre vänstra hörnet på den större bilden) och undersöker burken med krossat äggskal. Snäckor behöver extra kalk för att kunna behålla ett starkt och vackert skal. Detta kan man tillföra med krossade snäck/äggskal som man köper som hönsfoder, eller som jag gjort tack vare tips från Äppelsnäckor- bara kokat ägg och sedan noggrant rengjort skalen från fosterhinorna och låtit dem torka innan jag malt ner dem till små små korn och "Damm". För att inte allt skal ska flyta omkring så lägger jag dem först i burken, blöter ner med akvarievatten och sedan sänker jag den försiktigt på plats till botten. Då ligger de flesta skal kvar utan problem! Annars kan äggskalen lägga sig på ytan, vilket är rätt fult, men de kan lätt "slås ner" med en sked eller fingret- men blir jobbigt om man har några hundra småbitar...


Där jag bor (Linköping) är det kommunala vattnet väldigt mjukt, runt omkring 3, så det är nödvändigt att tillsätta kalk! Jag tänker hitta en bra kalksten också som ska lösas upp i vattnet. En annan bra sak som tillför kalk i fodret och som snäckorna tycker om är; Broccoli!

Jag kokar fryst broccoli i en kopp i micron som jag sedan fäster med fiskelina (så jag slipper gegga runt i akvariet i onödan med händerna). Eftersom den är kokad, kan jag lämna den i 24-48 timmar ungefär. Min första broccoli som jag gav dem, satt det konstant någon snäcka och mumsade på. Ibland satt de alla på broccolin samtidigt och grönsaken gungade fram och tillbaka av deras frenetiska knaprande! När jag fiskade upp biten, stor som min tumme- så hade de främst ätit från "blommorna", men man kunde även se små "tuggor" på stjälken. De har väldigt mjuka tänder, så de har lite svårt att "gnaga" på levande, friska växtdelar, så att förvälla det du ger dem underlättar en del för dem och får dem även att sluta flyta.

No comments:

Post a Comment