Sunday, June 26, 2011

Platyparning

Igår kväll när jag skulle släcka ned akvariet så upptäckte jag att hanen som stått och tjurat i ett hörn sedan han kom till mig (förutom vid matning) nu simmade omkring, tätt, tätt mot honan (som nästan alltid är framme i akvariet). Efter att ha läst artbeskrivningen har jag oroat mig för att kanske ha fått två honor då mitt par är tvärt om mot vad som sägs:
- Honan är större (i mitt fall är hanen mycket större)
- Tjockare (I mitt fall är han faktiskt tjockare)
- Honor kan också ha en gonpodium (synlig fiskpenis), om än mindre än en hanes- men om man inte har en hane att jämföra med hur ska man då veta?

Men är h*n till min glädje simmade runt med honan så ser jag en märklig sak! Hans "analfena" dvs gonopodium börjar röra på sig. Den fläktar fram och tillbaka varje gång han kommer nära honan. Plötsligt händer det! "Penisen" får ett eget liv och vrids åt motsatt håll och han juckar snabbt mot henne flera gånger. Det ser nästan ut som att han "knivstabbar" hennes underkropp med sin penis-fena och det ser väldigt hemskt men också väldigt lustigt ut.

Honan låter honom hållas några gånger men sen susar hon iväg med ilfart för att undkomma den lite väl kåtglada hanen. Då släckte jag ned. Så nu är jag ganska säker på att hanen är just en hane fast han och honan (i förhållande till varandra) går emot allt jag läst om för att åtskilja könen. Nu kan jag även vara ganska säker på att det kommer att vankas yngel om några veckor. Tror nästan hon är lite gravid sedan tidigare, bara i ett väldigt tidigt stadium.

No comments:

Post a Comment