Tuesday, June 14, 2011

Nu är de här!

Idag kom äppelsnäckorna! Två lila och två rosa. Ja, som någon annan skrev gällande dessa färger; Krävs att ha en vild fantasi och vara färgblind. Men de är "lila" och "rosa". Dvs de lila är blå snäckor med det orginala "mönstret" på snäcksklet, men är ljus i grundfärgen på skalet så den mörka foten lyser igenom och upplevs som lila.

Samma med de rosa, men där har de en "ljus" fot, typ en gul, beigeaktig färg som lyser igenom skalet och därför blir mer som rosa. I grunden tror jag skalen är samma färg. De är alla vid liv, nu återstår det att se om de trivs i min balja.

fick även hem javamossan idag och med den fick jag "kolplantor" ? Såg ut som små javaomrbunkar med rotstockar. Har inte en aning om vad kolplantor är, så det ska jag kolla upp genast!

I javamossan fick jag med en massa presenter! Snäckor...men smått. Små, vita ägg och snäckor som liknar "skivsnäckor" eller små, små posthorn. Lade dem, tillsammans med javamossan i en annan bunke tillsammans med Cabomban. Enstaka trådar av javamossan lät jag gå ner hos äppelsnäckorna så får vi se vad som sker!

Det vore guld om det är posthorn, men sån tur har jag nog inte! Nu är jag ingen snäckhatare, men jag vill inte få akvariet övertaget av växtätande snäckor, det första som sker när jag startar den. Time will tell.

Möblerar om lite så Äppelsnäckorna får flytta in i mitt sovrum där det är lite varmare. Får inte upp temperaturen mer än 20-21 grader, och de verkar föredra en aning varmare.

Bilder kommer senare när de återhämtat sig lite!

No comments:

Post a Comment