Saturday, June 25, 2011

Midsommar

Dark striped purple och Light striped purple.

Midsommaren var lugn och skön (regnig innesittarkväll). Fick en del svar på efterlysningen av växterna på både Iforum och Zoopet.

Igår och idag har jag småpysslat lite med att filma, fota och att emellanåt damma av cabomban. Jag har alltså inte trådalger (ännu, peppar peppar) men massor med katthår och annat som gärna gegarihop sig med klibbiga småpartiklar som far runt i akvariet.

Min pump är dessutom alldeles för hård, blir så strömt på ytan så flytväxterna flyger runt, runt runt. Verkar inte gå att ställa in på den stora pumpen, men även den lilla (260l/h)) brassar på rätt mycket även på "lägsta" inställningen.

Så, jag tog en fiskelina och flätade in javamossa som jag blivit över och tejpade den tvärs över på ytan vid kanten längst bort från pumpen så att det bildar en liten "bassäng" där flytväxterna kan ligga i lugn och ro. Rätt okej lösning tycker jag, ger ett gott skydd åt ev platyyngel och jag har även märkt att mina äpplen blir lite störda när de ska upp till ytan för att ta luft när flytväxterna yr omkring. Det är ju en ganska känsligt moment för dem att stiga upp till ytan (då de blir lätta måltavlir för fåglar och rovfiskar). Märkte detta första gången när jag lät en cabomba flyta runt på ytan. Det gillades inte alls. Äpplena gillar nog skyddet av växter, men inte när de yr omkring så de inte riktigt hinner notera att det är en växt och inte något farligt + en rörlig växt är ju inget tillförlitligt skydd. Inte hört andra ha det problemet men det är så jag tolkat snäckornas beteende, eller vad man ska kalla det för.

En av de två mörka med lila ränder.

No comments:

Post a Comment