Wednesday, June 22, 2011

Fram och åter.....

Idag kom de fem vita äppelsnäckorna som jag beställde + en som bonus! De var väldigt omtumlade när de kom fram och det tog timmar innan någon började röra på sig. De är nedlyfta i akvariet nu och alla utom en sitter i en klunga på glaset nära ytan. Den sjätte glider runt och utforskar rejält- hunnit glida över till andra sidan akvariet (ändå nästan 1 meter långt akvarium för en snigel i ärtstorlek) och undersöker doppvärmaren noggrant.

Under tiden som de fick återhämta sig innan inflytten till akvariet (ville s elite livstecken från samtliga), så åkte jag till stan och besökte Djurkompaniet och Arken Zoo. Det var nästan som om Djurkompaniet läst mina klagomål i bloggen! Jag upplevde att akvarierna och fiskarna såg så mycket fräshare ut nu, och de flesta (inte alla) akvarier var nu uppmärkta med innehåll (oftast). Växterna såg fräsha ut och det fanns en del roliga men lätta fiskarter (alla vill inte ha neontetror, ok). Men denna fräshör kan ju lika gärna bero på att de fick in nytt tidigare i veckan.

Jag köpte iallafall lite smågrejs och sedan drog jag vidare till Arken zoo där jag gjorde "Platy 2". Butiksbiträdet valde ut en fin hona och hane av röd wagtail och sedan hjälpte hon mig att välja ut tre stora plantor. Detta var ett bra köp, även om jag inte har en anin om VAD jag köpte.

Jag blev pålurad en "Rosanervis", eller ja. Det var tre, fyra välvuxna stjälkar i "rotburken". Med pålurad menar jag att jag bad om snabbväxande inte så ljuskrävande växter. Men jag upptckte "misstaget" först när jag kom hem. Men det är en trevlig växt, även om jag redan har ett litet exemplar på uppväxning. Så Rosanervig och Cabomban får slåss om bakre plats.

Sedn köpte jag nån liten pluttväxt som hon intygade skulle bli stooooor. Påminner lite om javaomrbunke men det är det inte. Jag tänker ta och googla och hoppas att jag finner dem. Jag är inte alls specielltinsatt i akvarieväxter.

Jag tror att jag ska skita i gurami i akvariet, eventuellt inte köpa just Blå guami. Re döra platyn var så vacker i karet, en riktig färgklick. Kanske någon mindre variant av gurami. Vi får se.

Så...
100 liter (ca 110 +- någon liter), hela akvariet är 152 liter och det är 95 cm långt. Blå gurami blir ca 15 cm långa. Platy ca 5 cm långa och sedn tänkte jag skaffa corydoras av något slag, tex Panda som blir ca 5 cm.

Så en cm fisk per liter vatten i akvariet, en växt per fisk.
Corydoras bör vara minst 5 st, Blå Gurami bör vara ett par och platy, en till röd wagtailhona eller två. Det blir ca 79 cm. Precis lagomt tycker jag. Man behöver inte fylla varenda cm. Sen finns det plats för ev en till blå guramihona. Ev platyyngel får helt enkelt flytta :P

Blå gurai kan bli flera år, det vet jag av egen erfarenhet. Hur gamla Corydoras blir vet jag däremot inte- på ett forum med en som föder upp dem talas det om 7-10 år! Platy blir runt 2-3 år gamla tydligen. Funderar på honungsgurami och dvärggurami istället för blå gurami. Vi får se.

No comments:

Post a Comment