Saturday, June 18, 2011

Uppstart! Dag 0.

Igår fyllde jag akvariet med vatten för att låta den stå över natten. Till min lycka är akvariet tätt och allt vatten är kvar där det ska vara. Min pojkvän kom över och vi diskuterade om ur jag skulle lösa underredet till akvariet och han var rätt säker på att skrivbordet skulle klara av vikten- och att risken att "drutta åt sidan" skulle minska markant om jag ställde den i ett hörn.

Så, mot bättre vetande och alla fina råd jag fick på Zoopet, så använder jag ändå skrivbordet från Ikea! Jag har inga barn, och sällan besök av den "snubbliga" sorten, så det håller. *peppar peppar*. Det står iallafall stadigt nu.

Idag ska jag iväg till en akvariebutik som jag nosat upp på nätet. Jisses vad zoobutiker är dåliga på att marknadsföra sig! Sen alla sidor som finns kvar på butiker som inte längre existerar, fel adresser osv- vill de inte ha besök?

Idagg ska jag inhandla:
- Kattsand
- Jula blästersand
- mer Aquasafe eller motsvarande
- 1-2 platy
- Kalk om jag finner något bra.

Sen kommer jag ägna eftermiddagen till att starta upp akvariet. Eftersom jag inte har supermånga väter just nu och akariet är rätt stort för platy, så ska jag plantera tätt vid yttersidan med de växter jag har, sen får jag plantera ut allt eftersom man får skott eller ev köper fler växter. Cabomban verkar iallafall trivas mycket bättre i min "Pet box" än butiken där jag köpte dem, och Rosanervig lever fortfarande, även om den inte vuxit (vad jag kan se).

Tyngde även ner ek-grenarna i akvariet med sten och fiskelina och vattnet har blivit gulbrunt. Ska lägga dem i badkaret där djupet blir större. De ska iallafall inte ner i mitt akvarium ännu på länge! :< När de börjat sjunka ner lite mer (om dagar/Veckor...kanske månader?!) så ska jag binda fast Javamossa och Javaormbunkar på dem.

Saken är den, att rosanervig är en "bakgrundsväxt", de kan bli rätt långa och bladen stora. Min är dock en liten plutt, knappt högre än en fullvuxen äppelsnigel. Den skulle nog inte få speciellt mycket ljus vid Cabomban som också ska vara i bakgrunden. Frågan är ur bra det är att börja flytta runt Rosa, när hon rotat sig och blivit större. De vill ha mycket av ljus. Får se hur jag gör. Synd att kameran är slut på batterier.

No comments:

Post a Comment