Friday, June 24, 2011

Jag efterlyste arterna på de växter jag inhandlade igår och jag har redan fått svar.

Som jag misstänkte så tillhör denna flytväxt Salvinia, enligt svar på Zoopet så är det troligen Salvinia Natans.

Detta är troligtvis en Brun eller grön wendtii, troligen en Cryptocoryne wendtii.


Detta är troligen från Cryptocoryne "Vattentrumpet" som har ca 50-60 olika arter och exakt vilken art denna tillhör kunde inte den som namngav den åt mig avgöra före den blommat. Om du vet så hör gärna av dig! I mina ögon har den många likheter med Cryptocoryne Willisii och Cryptocoryne parva (på en dle bilder).

Pogostemon helferi - har tydligen inget svenskt namn men namnet för plantan i Thailand (där den kommer från) betyder "Lilla stjärnan". Den är tydligen rätt tålig för varierande vattenkvalité då den är van vid sådant från sitt vilda habitat med regn och torrperioder.

Kan bara tacka för det snabba svaret i forumet på Zoopet.com

No comments:

Post a Comment