Thursday, July 28, 2011

Växtlista

Tänkte göra mig en växtlista där samtliga växter jag har eller har haft ska samlas så att man håller koll på vad som funkar och inte funkar- och vad som är vad såklart!

Blyxa Japonica - En "medium" växt. Växer mediumsnabbt, kräver medium i ljus och näring och gör sig bäst i främre eller mittersta delen av akvariet. Stamväxt.
Cabomba Aquatica - Cabomba, Snabbväxande. Trivs super i mitt 150 l. Perfekt gömmställe för fiskarna.
Cryptocoryne wendtii - Grön Wendtii, Medelsnabb växt som verkar trivas i mitt akvarium.Har även en planta i växtbaljan.
cryptocoryne - Vattentrumpet, Okänd art, långsamt växande, låg men ska bli stor enligt de i butiken.
Echinodorus bleheri - Svärdsplanta, Verkar trivas men växer långsamt. Exakt art är ännu okänd.
Egeria Najas - En lätt växt, besläktad med vattenpest, räknas som snabbväxande. vill inte ha för varmt men behöver bra ljus.
Hydrilla Verticillata - Hydrilla, kallas ibland felaktigt för vattenpest av många då den har likheter med den. Snabbväxt och tålig.
Hydrocotyle leucocephala - Vattenspikblad, Väldigt snabbväxande, trivs bra i mitt akvarium och även förökat sig i min växtbalja.
Hygrophila Polysperma rosanervig - Snabbväxande, trivs super i mitt 150l
Hygrophila Polysperma (grön) Snabbväxande, trivs super i mitt 150l
Microsorum Pteropus Windelöv - Flikig javaormbunke, Windelöv, Långsamt växande, trivs super.
Microsorum Pteropus - Java ormbunke, Kolplanta, Långsamt växande, trivs super.
Pistia stratiotes - Musselblomma, Vattensallad, Snabbväxande, får många utlöpare.
Phylantus fluitans - Red root floater, Långsam växt, ogillar strömt vatten.
Riccia Fluitans - Dammlevermossa, Växer medelfort, sprider sig gärna. Har den inte i något av mina kar, bara i växtbaljan.
Sagittaria Subulata - Liten pilört, Bra och tålig förgrudsväxt. Har den i mitt 50l kar.
Salvinia natans - flytväxt på stängel, Medelsnabb tillväxt. Snäckorna älskar att äta dem
Shinnersia Rivularis - Mexikanskt eklöv. Snabb tillväxt, grön, med röda inslag. Vacker och lätt.
Vesicularia Dubyana - Java mossa, Min ser inte ut som på bilden men den växer "snabbt" och mår bra!
vesicularia montagnei - Christmasmossa, rätt lik javamossa men uppskattar mer ljus och växer "tätare" med fler förgreningar. Lätt att förväxla med Javamossan ibland.


Växter som inte lyckats bra i mitt akvarium:
Pogostemon helferi - Stjärnplanta - Passar inte i mitt kar. Snäckorna åt dem som lördagsgodis.
Hemianthus callitrichoides - Cuba - Passar inte i mitt kar, verkar inte klara snäckorna, corys + jättefinkornig sandbotten. Får inte riktigt fäste och de rycks hela tiden upp. Fick plantera om dem otaliga gånger och de tynade långsamt bort. Har en liten stängel på uppväxt i växtbunken där den får vara ifred. En del har växt bland javamossan men de funkar alltså inte som "marktäckare" som jag tänkt mig.

No comments:

Post a Comment