Saturday, July 30, 2011

Guramiägg

Rex, min Royal blue-färgade dvärggurami lekte av en av honorna, tyvärr missade jag det ögonblicket- det måste ha hänt sent på natten eller tidigt på morgonen. Jag lade över henne till det stora akvariet med de andra guramisarna och överlät ägg-vårdandet till Ray.

I början var boet stort och maffigt men jag märkte att den långsamt lixom "upplöstes" och ägg flöt runt i hela akvariet och Ray for runt som en pil och "spottade" upp ägg och "brusade" luft upp mot boet, som nu mest bara var en samling med bubblor, ägg och grönt gojs.

Idag var alla ägg mögliga och kanske ett tusentals kraftigt reducerade till ett hundratal. Så Rex är kanske en såndära "fuskbyggare"? Nu ska han iallafall få vila och äta och må gott i några daggar sen ska jag testa att lägga ned den andra honan och se om hon har någon rom redo för honom.

(Den stora tjejen som lagt rom i 90-karet)

I stora akvaiet "dansar" Colt för tjejerna men han får inte riktigt till det. Kan bero på att grabben inte ens försöker göra skumbo. Nu är vattnet ganska strömt och flytväxterna flyger fram i virvlande fart. Håller på att köra in två filter så...

Ska ta och rengöra Rex kar, något ska man ju ha att göra på en sån fin lördagsnatt som denna.
Trist att första försöker blev så misslyckat men han har kanske en inlärningskurva, nästa gång går det kanske bättre, annars kanske gången där efter blir okej. Den som väntar han får se.

No comments:

Post a Comment