Saturday, July 30, 2011

Fylld och igång...




Sket i att dokumentera mitt nya akvarium då det sket sig med lysröret- men det är fixat idag!
Började ialafall med att tvätta ur karet. Misstänkr att perosnen som haft den före mig använd diskmedel då det skummade som bara den och även filtret luktade lite märkligt "blommigt" trots att det blivit använt. Så sköljde allting noggrant.

Fyllde bakre delen av bottnen med 5 dl "Katty kattströ" innan jag lade på lite grövre, mörkt grus som följde med mitt 90-kar i söndags. Sen rensade jag ut växter och planterade ner dem. Det här med att planera sträcker sig bara så långt. Blev lite pö om pö och mycke flyttande.
Sen lade jag ner vackra stenar med påbunden x-mas mossa.

Aquael fan mini plus (30-60 l, 260l/h), Aqua glo lysrör (15 w) och min gamla doppvärmare för 50 l, still going strong.

Kattsanden (leran) gjorde vattnet grumligt, detta var inget problem när jag lade Julas blästersand
över leran i mitt 150 l, men med det här har grövre grus och det vill det gärna grumla vattnet.

Nu har grumlet lagt sig lite, pumpen och doppvärmaren är startad och
de första invånarna har fått flytta in.

Första invånarna blev två av mina vita Pomacea diffusa.
Jag tror att det är en hona och en hane, men jag har ju haft fel förr!

No comments:

Post a Comment