Sunday, July 31, 2011

Fancy shit...

Jag har alltid kikat på de där helglasade karen med svarta, fncy lock med inbyggda lysrör och matlucka. Det vverkade så praktiskt och frmaförallt- snyggt. Nu vet jag bättre. Känns skönt att jag inte spenderat med än 200 kr på dett aakvarium för det är inte värt 1300, 900 eller ens 750 kr.

BÖKET varje gång man ser något man vill fixa med växterna, gruset eller mat som far iväg- man msåte lyfta bort hela överdelen och då försvinner ljuskällan + böket med att behöva lyfta bort hela locket, fylld med kondenserat vatten. Underbart...

Det som är bra med locket i sammanhanget snäckor är att man ändå kan fylla på den rejält- luft samlas ju under locket och där finns även plats om nån akut behöver lägga ägg.

Men ja, detta stör mig otroligt. En dag när jag har råd så beställer jag nog en liten ramp för två lysrör. Är så skönt med mina större kar, där skjuter man lyset åt sidan, plockar upp en av två glasbitar på toppen och åtgärdar det man vill, matning, städning, omplantering osv.

Det har klarnat till bra i 50l akvariet. Nu har det kommit lite "slemmigt" på växter och stenar- vet inte om det är bakterier eller alger men det var så i mitt stora kar också vid igångsättningen och det försvinner snart nog.

No comments:

Post a Comment