Sunday, July 24, 2011

Cobolt blue..osv

Så här tror jag-
Den blå hanen är en vad man kallar för "cobolt blue/powder blue etc etc" och hanen med röda ränder (men ändå mycket mer blå än vildformen) är en "royal blue/neon blue etc etc". Dessa har mixats ihop eller så föds kankse båda sorterna i samma "kull" precis som kampfiskar kan få flera olika varianter i utseendet- då detta trots allt är två odlingsformer. Blå som blå, vad skiljer en royal blue från en cobolt blue? Ingen aning! Men bilderna på google stämmer överrens med mina fiskar.

Även om den blå hanen "färgat ut" mer så är han fortfarande övervägande blå, i vissa ljus bara blå.
Idag åker jag till butiken och hoppas att jag kan förklara detta för dem och få köpa ett par för "par priset" men med två honor. Hittat ALLA kvitton från butiken under senaste månaden utom just den där jag köpte guramifiskarna så jag kan bara hoppas att mannen som sålde dem till mig jobbar idag- och att han mins mig!

...sen hoppas jag att de har honor hemma.

No comments:

Post a Comment