Tuesday, July 26, 2011

Snäcklingar..

Jag hade fel om äppelsnäckorn! Nu vet jag hur man ser skillnad på könen och det är ganska svårt när man inte vet vad man ska kika efter. Idag parade sig en av de större av de vita snäckorna sig med min mindre av Dark striped purple (som fortfarande är dubbelt så mycket större än hanen). Direkt efter parningen (som tog sin lilla tid- de höll säkert på en halvtimme eller längre) så plockade jag upp killen för att undersöka närmare vad jag missat- då jag tidigare avskrivit samtliga snäckor som honor utifrån sex-guiden jag kollade på. En illustrerad bild med beskrivning. Men jag kan ha sett rätt då jag kikade första gången, även om jag tittade efter fel sak så såg ju samtliga ut exakt likadant under skalen och enligt applesnail.net kan just Pomaceasnäckorna byta kön.


Inte den skarpaste skärpan men man kan med lite fantasi se hur den vita snäckan rider på den mörka honans rygg, klamrar sig fast vid kanten och har sin "penis" instucken i hennes....."hål" medan hon i godan ro mumsar i sig mina flytväxter. Där satt han, lite slumrande en rätt lång stund innan han släppte och de skiljdes åt.

" while the Pomacea snails can possibly change sex at all times. The frequency at which this sex change occurs is not certain. "

Nu ska jag kolla upp när jag kan förvänta mig en klase med små snäcklingar.

Bra sida där man kan se bilder på olika färgvariationer hos Pomacea Diffusa (Tidigare Bridgesii).
Iallafall finns det en chans för vita snäckor och rosarandiga, kanske även blå. Av det jag läst så lär det bli Dark striped purple som modern. Vet den lilla honans pappa var Jade dvs gult anlag som kan följa med henne -Vi får se vad det blir.

No comments:

Post a Comment