Wednesday, July 27, 2011

Grön inredning...

Efter att min Javamossa på fläta blev så bra (bortsett cyanon) efter inspirationen från denna sida:
Java moss ladder /Java moss braid så hittade jag sedan en sida som beskriver hur man kan göra en mossvägg!

Mossväggen verkar dock bli vackrast med Christmas moss, eller även vesicularia montagnei. Sett den säljas på tradera som Taiwansk javamossa. Den blir iallafall bredare än javamossans "strängar". Den kan tydligen även fästa sig på akvarieglaset.

Hittade någon på plantswap som kan sälja mig lite sådan mossa, så får jag se om den trivs i mitt akvarium. Den är tydligen lite mer kräsen än Javamossan och växer långsammare.

Här är iallafall en bra guide till hur man skapar en mossvägg.

Tänker slita upp min mossa idag och en gång för alla rensa bort Cyanon eller vad det är- innan det sprider sig vidare även om det för stunden verkar stanna just där den är. Sedan ska jag dela mossan som blir kvar och göra två flätor. Platyhnorna uppskattar dessa längs akvarieväggen när de flyr från hanens uppvaktning.

No comments:

Post a Comment