Friday, July 8, 2011

Växterna

Tänkte att jag ska uppdatera och presentera de nya växterna från tradera och Arken zoo (Cuba) som jag skaffat till akvariet. Jag har sett råden att skaffa många av få växter men jag vill ha många olika växter, jag vill se vilka som klarar sig och vilka som inte trivs eller är för besvärliga.

Det är den taktik jag kör på just nu. Jag visste tex inte att Cabomba och Rosanervig var så sljuskrävande när jag skaffade dem men de mår än så länge rätt bra, an återkomma om det om några veckor! Fytväxter vill jag ha! Både för att platyynglen ska kunna födas och överlevas i karet men även kanske locka till lek hos guramiparen.

Dammlevermossa Riccia fluitans är en mossa som gärna flyter runt just under vattenytan. Den blir tjock och tät och hindrar ljuset att nå växter som lever under den. Precis som med Javamossa så kan man binda ner den på botten i stenar, rötter och där fantasin tar slut. En del upplever att den börjar ruttna. Även om den binds fast och hålls nere på botten så kommer skott att söka sig upp till ytan så för att bibehålla en tät, grön matta så behöver man ansa den ibland.

Min ligger fortfarande i baljan då jag nog inte kommer att sätta in den i mitt 150l akvarium, utan istället ha den i ev framtida "yngelakvariet". Men det är regnigt ute idag så vem vet, jag kanske blir pysselsugen och testar hur den tar sig på en kolsten eller liknande. Perfekt som flytväxt i guramikar eller som skydd åt yngel!

Red rot floater Phylantus fluitans är en flytväxt med blad som kan bli uppemot 4-5cm stora Den är tålig både när det kommer till vattenvärden och temperatur men trivs bäst i 21-30 +grader. Den är från Afrika och den vill ha det ljust. Räknas som en långsam växt.

Den förökar sig med att sända ut skott från "moderplantan".När skottet fått egna rötter så släpps den från moderplantan. Denna planta var tydligen från början en ökenplanta men har under tusentals år utvecklats till en flytväxt. Om den får bra med ljus så kommer den att få rödaktiga blad. Det är därför den även kallas för "Red root floater". Man får se upp så att de inte täcker för stor del av ytan och skuggar plantorna under ytan.

Musselblomma Pistia stratiotes tillhör familjen kallaväxter. Den förekommer i både tropiska och subtropiska områden över hela världen.

Vattenspikblad Hydrocotyle leucocephala är en snabbväxande planta från Sydamerika och är inte allt för svår att hålla vid liv. Den växer upp mot ytan om man planterar den och den fungerar även att bara ha som flytväxt. Den har medelstora, njurformade blad på 3-5 cm så man får tänka på att den inte skuggar andra växter som behöver ljuset. Förökas med sticklingar och sidoskott. De kan bli stora som en CD skiva och rötterna kan bli riktiga långa, uppemot 20-30 cm.

Cuba Hemianthus callitrichoides är en bottentäckande växt som kan bilda en vacker, grön matta över akvariets botten. Denna växt är nära besläktad med Vattenstjärna. Den formar låga kuddar på några få centimeter i höjd. När den blommar får den 4 foderblad och 3 kronblad och en kammare i frukten.

Denna växt är inte speciellt ljuskrävande men ju bättre ljus desto tätare och lägre blir den gröna mattan. Den kan bli uppemot 20 cm vid sämre ljusförhållanden. Källa .
Denna växt är snabbväxande och behöver gödning om det inte är mycket fiskar i akvariet. Man kan beskära växten som en vanlig gräsmatta om man tycker att den blir för hög. Denna växt kräver inte CO2 för att kunna trivas men kan alltså behöva extra näring. Är enligt vissa den mest lättskötta marktäckaren.

No comments:

Post a Comment