Monday, July 11, 2011

Hona eller hane.....

Ägnat någon timme åt att noggrant iakta mina äppelsnäckor för att utröna deras kön- utan att ha blivit klokare. Jag har läst och läst och läst lite till- försökt tyda bilder, den ena mer märklig än den andra. Efter ett inlägg på ett forum trodde jag att det var solkart- alla mina snäckor är hanar(efter att jag missstänkt att samtliga är honor)! Men nejdå, sen ser jag en bild med exakt samma utseende och hon är minsann en hona.

De ser alla likadana ut i vattnet och när jag tar upp dem har en del en liten "utväxt" som täcker hålet, eller ett hål. Men samtliga har liksom en "trumpet" med ett litet hål i- och ja...tiden får utvisa om det blir några bäbisar. De är alla runt 50ärings storlek eller ännu större nu så man tycker ju att det börjar bli dags för lite dans och kärlek. Vore ju märkligt om jag lyckats få samma kön på samtliga 10 snäckor.

För er som vill lära sig lite om snäckornas kärleks-anatomi:
Pomaceapenis på en kåt snigelkille (om de gått runt så hela tiden skulle könsbestämningen vara en aning enklare!)
Skillnaderna på skalen (skalöppningens rundning) som inte alls hjälpt mig.
Bilder på hane och hona (och enligt dessa är alla mina snäckor tjejer..)

No comments:

Post a Comment