Thursday, July 28, 2011

Platyhona

Platyhonan som jag först trodde var förstoppad, sedan ev att det var dags att föda har nu blivit smalare och hon är inte alls svullen- däremot ligger hon bara på botten, inklämd under nån rot, sten eller växt. Helt stilla, verkar ha problem med fenorna. Rör sig lite märkligt.

Då detta pågått några dagar nu och hon inte verkar vara på gång med yngel (antingen fött eller falskt larm) så kastade jag ner henne i en liter vatten med 1 msk havssalt i ca 10 minuter. Hon blev livlig mot slutet så då lade jag tillbaka henne i akvariet. då simmade hon iväg (likar mer ålande) och lade sig på botten bland växterna. Får se om hon mår bättre imorgon då jag kommer att göra ett nytt saltbad.

Har inte en aning om VAD som är fel- bara läst om att det är ett tecken på sjukdom. Men vilken sjukdom? Är det smittsamt? Inte lätt att få svar ibland. De tips jag sett är iallafall saltbad- som iofs är det enda alternativet då jag inte har något kar där hon kan gå ensam- eller där jag kan medicinera.

De övriga fiskarna mår prima, hanen är en riktig liten kåtbock i himlen och jag väntar bara på att han ska ligga och guppa på rygg en vacker morgon. Men då dog han iallafall lycklig :P

--------------------------------------------------
Uppdatering 1 augusti 2011:

På zoopet har jag kunnat läsa att symptomen min hona visat kan vara:
Tuberkulos (inte kul och smittsamt med säker död)
parasit (okänd men verkar behandlingsbar)
Torpedsjukan (också parasit som orsak`? Behandlingsbar)

Grjejen är ju att man inte vill köpa mediciner om man inte är 100% säker på VAD hon har. Vill ju även veta om jag måste medicinera hela 150 l karet- eller om det räcker att bara medicinera platysarna i 50 l där de går sedan igår kväll (för att förhindra att det sprids till de andra då bara platys visar symptom).

No comments:

Post a Comment