Monday, July 25, 2011

Nytt!

I söndags impulsköpte jg även ett yngelakvarium. Det såldes som ett 95-litersakvarium men rymmer bara just 90 liter. Den hade många repor och var absolut inget akvarium man har i tvrummet direkt- men det visste jag redan innan köpet.

Det följde med ett "powerhead", en doppvärmare för 100 liter, grus, skiffer och en hemmagjord hävert som kommer att vara riktigt praktiskt! (om jag varit två personer). Powerhuvudet ska jag använda till att göra en filterhörna längre fram när jag har råd att beställa filtermatta (hur kan filtermatta vara så jäkla dyrt??).

Fyllde den med ca 60 liter samma kväll med ytt och gammalt vatten och efter några timmar fick min Royal blue hanne flytta in dit. Efterosm det ska bli ett yngelakvarium men vi inte har någon hona ännu så vore det trevligaste för honom att få bo i stora akvariet.

Men jag tänker att det är mindre stressande att han får flytt hit in nu och "bo in sig" inför donnans ankomst om några dagar. Så jag har slängt in en massa lfytväxter och för att "rex" som jag kallar honom- inte ska vara så sårbar där i akvariet utan grus eller växter- så fyllde jag glas och glasburkar med mörk akvariegrus och planterade ner växterna från hasn 40-litersbunke.
Då blir det lätt att hålla botten ren och när honan ankommer så kan man enkelt bara plocka ut växterna!

Det går just nu två snäckor med honom också- de kanske smutsar ner, men de håller även rent genom att äta upp mat och bajsresterna som Rex lämnar efter sig. Kör även ett hemmabygge när det kommer till filter. Är mer "lite rörelse på ytan och en plats för bakterierna att bosätta sig på"- som åker ut när det blir yngeldags. Rex ser ut att trivas och har åter igen byggt ett maffigt skumbo.

Av de två hanarna ter sig Rex om ett bättre exemplar att avla på då han är bra på just det- att bygga skumbo. Känns som att det är det absolut viktigaste egenskapen- att hanen ska kunna göra vad som krävs för sin arts överlevnad. Avlar man blint på färgurval kan man ju missa denna lilla men viktiga detalj.

Cobolt blue som jag kallar för Colt, bygger taniga bon med duttar av bubblor lite här och lite där, bubblor överallt. Det är kanske "övning ger färdighet" och "självförtroende lyfter ens kvalité" men just nu är jag tveksam inför Colts framtid inom aveln. Även om jag ville så är det väl inte möjligt om han inte kan fixa ett ordentligt bo...

No comments:

Post a Comment