Tuesday, July 12, 2011

Cyclops

Hoppkräftor (Copepoda)

Hoppkräftor är en underklass av djur som tillhör understammen kräftdjur. De saker som skiljer den från vanliga kräftor är att den bara har ett öga. De simmar även med sina antenner.

Hoppkräftan jag fått in i mitt akvarium är från släktet (Cyclopoida) som har många underfamiljer. De är små planktonkräftdjur och de har ganska korta antenner (jämfört med andra släkten) och bara ett öga mitt på huvudet (svårt att se med blotta ögat tycker jag). De kräftor som har "Paddlar" är honor och de två "paddlarna" man kan se se är äggsäckar. Bra bild och beskrivning här.

Dessa går att i vilt tillstånd att finna i bland annat Östersjön. De går att hitta både i sötvatten och hav. De kan röra sig väldigt snabbt. För mig som inte är insatt och dessutom bara kan utgå från vad jag ser med blotta ögat är en mer exakt artbestämning omöjlig.

Cyclops kan ta riktigt små yngel, som är dubbla deras storlek- men de är även bra foder. Här kan man läsa om levandefoder på zoonen. Nåja, de lever eller dör. Just nu frodas de i min växtbunke med skräpsnäckorna.

No comments:

Post a Comment