Saturday, July 23, 2011

Irritation!

Okej. Jag har haft Blå gurami och på dem kunde jag med lätthet åtskilja könen på ryggfenan då den är längre och lite spetsigare än på honan. Aldrig varit några problem och på Dvärggurami ska man kunna göra samma sak- därför bad jag mannen i djurbutiken att välja ut ett par åt mig för jag kunde inte urskilja någon hona, annat än att det fanns vissa som var hetl blå och andra med "ränder" (som garanterat är hanar mao). Mnnen i butiken verkade enbart gå efter färgerna- Randig = Hane, Blåsilvrig = Hona, vilket kan bli väldigt fel om jag ska gå efter det jag läst på nätet.

Han valde iallafall ut ett lekpar åt mig och säger att "det är riktigt fina fiskar, royal blue". Jag håller med, riktigt fina är de, men nu, efter två veckor när de här två snyggingarna levt tillsammans har jag noterat några saker som gör mig osäker på honans kön:

- Ryggfenan är lika lång på båda, men "hanen med ränder" är lite bredare
med en spets i slutet.

- "Honan" som var silvrigt blå har fått mer och mer framträdande ränder
och nu när hon är helt ensam i karet ser "hon" väldigt myceket ut som en "han".
Har inte alls lika starka, klara färger men man kan urskilja röda ränder på
nedre delen av kroppen. Kanske var den för nedtryckt eller för ung för att visa sin dräkt?

- Honan bygger skumbo, lite trevande sådär, inte alls lika bra som hanen.
Men det är ändock ett skumbo hon pysslar på -_- Detta kan tydligen förekomma hos vissa kampfiskhonor fick jag höra av en uppfödare.
Jag har inte en aning om kampfiskar fungerar som guramifiskar på den fronten. Har utan resultat försökt att finna svar på nätet om bobyggande honor.

- Sett dem börja "duellera" på ett sätt som jag aldrig sett par göra.
Men par kanske också "slåss" på det sättet men jag googlade på youtube och fann hanar som "slogs" som såg exakt likadant ut.

- Jag ringde till Arken Zoo (inget illa om deras akvariedel i Linköping, den är underbar!)
och en kvinna svarar. "jo, jo... honor kan bygga bo, det är fullkomligt normalt"- slänger på luren i örat i princip. Kände mig inte lugnad för ett öre, hon kan lika gärna ha tyckt att jag pratade grekiska (för hennes specialitet lär ha varit hamstrar, katt eller hund) och hon var upptagen med en annan kund och ville bara bli av med mig i hopp om att jag inte har en aning om vad ja frågade henne. Var så det kändes när hon lagt på luren.

- Honan har ratat tre snygga, stora skumbyggen under perfekta förhållanden i akvriet under loppet av ca 2 veckor. Kanske inte har rom- men borde hon inte börja producera lite vid det här laget? Hon är lika slank och fin som hanen.

- Det där om "royal blue", slagit runt lite på google och hittat massor om Cobolt blue,
neon blue osv (ser ärligt inte skillnaderna mellan dem- blått är väl blått?). Ska tydligen finnas hanar där man eftersträvat att få dem mer blå än "röda" och jag är rädd att snubben på Arken kanske blandat ihop det och helt enkelt gav mig en "vanlig" Guramihane och en Cobolt blue-Gurami hane?

Imorgon åker jag iallafall in dit och köper en hona till, det värsta som kan hända är att jag står med två guramihonor och en hane (eller en hona med två hanar). Nu har jag skiljt dem åt, hane1 får gå kvar i yngelbunken och h*nan2 fick gå tillbaka till stora karet med platysarna. Inte för att de bråkat nämnvärt men den ljusare är helt klart i underläge och jag vill ju fortfarande ha guramiyngel så...

Vill inte lämna tillbaka "individ okänd" till butiken då det är en fin och frisk fisk, två guramipar kan gott och väl ha sina revir utan att slåss i mitt 150l. Kul också med två olika hanar, även om jag tycker att de randiga med rött i är de vackraste (inte de röda dvärguramisarna).

Så besvärligt det kan bli ibland.

No comments:

Post a Comment