Thursday, July 7, 2011

Hemma igen!!

Min oro var obefogad, det var snrare mycket spännande att se hur akvariet utvecklats utan mig i faggorna. Javamossan som hänger i fiskelinan vid ytan har blivit tjock och tät, flytväxterna har förökat sig! och en liten tunn algmatta (tror jag) har täckt bakglaset och sandytan. Jag tror att sandsnäckorna fixar det när de väl kommer hit. Ska försöka suga upp lite med häverten senare idag men ja, vattnet ser fräsht ut, snäckorna har växt och mina röda wagtails är rödare än någonsin.

Appropå snäckor så håvade jag upp 5-6 st physa-snäckor och lade dem i min "balja" där jag låter lite java växa. Där ligger även några andra flytväxter och spikblad som väntar på att bli nedplanterade. I den baljan har jag en "enorm" physa förresten. En som följde med mina första växter jag köpte. Den har också vuxit och de är faktiskt riktigt söta. Deras "tentakler" är som stora, feta öron som de flaxar med. De gör som äppelsnäckorna och lixom flyter upp till ytan och greppar tag i flytväxterna. Den har iallafall lagt en drös med ägg-klumpar under flytväxternas större blad som jag försiktigt skrapat loss.

Kul med en liten snigelfarm om jag eventuellt köper någon snigelätare i framtiden. Fast det är även skoj att se physa. De är faktiskt rätt fina. Jag vill bara inte få mina växter uppätna.

Nu ska jag ut och leka botanist i trädgården då alla snäckor och fiskar är räknade och gullade med. Fick med lite härliga "öjeby jordgubbs" plantor. Godaste bären om du frågar mig.

No comments:

Post a Comment