Thursday, July 21, 2011

Avbelastning...

Jag är orolig för min platyhona- hon blir i vanlig ordning fetare men hon har blivit liten i maten och håller sig mest för sig själv. Hon försöker ganska desperat att undkomma hanen som hela tiden vill "kela" och ska buffa på henne. Så idag köpte jag två honor till så hon ska slippa ha honom efter sig hela tiden. Han är ganska stor och började direkt flirta med de nya tjejerna genom att spänna ut sin vackra ryggfena.Hanen som flexar sin ryggfena mot sin spegelbild- eller kanske en hona.
Tyvärr är han väldigt aktiv (om man ens an klaga på det) och jättesvår att fånga på bild med skarp skärpa- detta är en ovanligt bra bild- normalt blir han nämligen bara ett rött streck.

En av de nya tjejerna är rätt lik min "gamla" hona så där kommer jag ha problem att åtskilja dem, hon är dessutom också lite rund. Skulle inte förvåna mig om hon är en syster som blivit kvar i butiken. Den andra tjejen är nog från en annan kull, kanske inte ens syskon! Hon är lite ljusare, mindre och med väl markerade fen-strålar i svart med ofärgat membran. De andra honorna är rätt mörka i jämförelse, de har även lite svarta stänk på främre ryggen, det har inte denna hona. Så jag hoppas att hon är könsmogen nu eller snart så hon får lite småbäbisar.

Den "ljusa" honan. Hon är klar i färgen men hon har inget mörkt på kroppen, väl markerad "wagtail" och mörka fenstrålar. Riktigt fin och elegant, behöver nog matas upp lite då hon är mindre än de övriga- både på längden och bredden.

Köpte även hem lite växter. Blev någon typ av ormbunke och javaormbunke. Köpte en planta av "ormbunken" och två av Javan, då jag vill se hur ormbunken tar sig i akvariet innan jag köper mer. Mina söta, vackra, små rara stjärnväxter är iallafall raderade från akvariets yta. De var riktigt mumsiga tyckte snäckorna. De har inte rört någon annan planta.

Flyttade om lite i akvariet, utvidgade gröndelen avsevärt och...jag behöver köpa mer sand! Fiskarna verkar trivas väldigt bra. Tog lite foton, iaktog nykomlingarna och platyhannens "spel" innan jag släckte ner så de får komma till ro.

Läst lite om bukvattensot så därför är jag lite orolig. Hon är ju parad och garanterat gravid- men hon har hela tiden ätit med stor aptit men var väldigt liten i maten helt plötsligt. Står och trycker vid pumpen oc doppvärmaren eller nere på botten vid tätväxande plantor. Hon kan ibland ta en flinga i munnen men spottar sedan ut den! Inte bra, inte bra! Men å ndra sidan blir hon oerhört omkringstressad av den otroligt kåta hanen. Vem blir inte lite förstoppad av det, vem har tid att äta då?

Har henne under uppsikt. Måste inte vara bukvattensot (som ska vara smittsamt), kan vara en förstoppning- men sett henne bajsa normal avföring, ibland ljusare. Hon är även lite ljusare, svullen vid analen- därför misstänker jag ju att hon är "på gång" med bäbisar, det eller att det är platy-hemorojder. :P

No comments:

Post a Comment