Monday, July 11, 2011

Guramijäkel!!!

3 dagar och nu är samltiga av mina äppelsnäckor lemlästade! En med erfarenhet av snäckan på akvariumforumet på ifokus intyade mig dock om att de växer ut igen. Jag är arg och ledsen. Trodde att dvärggurami skulle vara snälla, fredliga fiskar, men min hona verkar vara guramin from hell när det kommer till snäckorna.

Hanen och de andra fiskarna rör inte snäckorna. som tur är verkar de lära sig, direkt honan är runt om dem så försvinner de in under sina skal- medan de tex inte bryr sig om C.. Pandorna när de simmar och bökar runt dem. Så jag får hoppas att hon glömmer bort hur smaskiga spröten är och ger fan i dem.

Har också upptäckt en liten insekt...cell..grej..eller ja de är nog några hundra, kanske tusentals. Små loppliknnde djur som lever vid rutan. Någon sa infusorier men jag är inte 100 på att det är det. De har iallafall växt sedan jag första gången upptäckte dem. Nåväl, infusorier eller inte- så gör dessa små kryp mer nytta än skada så länge de inte blir för många. Akvariet försöker finna en balans och då kommer och går både djur och ämnen.

En trevlig upptäckt var tre sandsnäckor i mitt skräpakvarium (växtbunke). Så på någon vänster har de följt med när jag köpt växter. Kommer få fler på posten om några dar. Folk ser dem som pest-snäckor men de föder inte speciellt många barn. De är hermafroditer men även levandefödare och de får 1-2 ungar i veckan. Och jag tror bara två av dessa är könsmogna. Så det skulle vara 6-7 snäckor om en vecka och så vidare. Skönare att köra igång direkt med 30 st.

Eftersom jag har blästersand som bottenmaterial så är dessa snäckor mer än välkomna!

No comments:

Post a Comment