Thursday, July 28, 2011

Äggklase! (Äggkokong)

Nylien upptäckte jag en äggklase! Den var stelnad och ljusrosa så den lades för ett tag sedan. Troligtvis är det den mörka lilarandiga snäckan som lagt den. Jag har sett henne traska runt vid vattenytan och även om jag inte har full kontroll så är hon den enda som jag sett ha parat sig med hanen. tydligen kan dessa snäckor lägga obefruktade klasar men det har inte skett hittills.

Nåväl, hanen har haft 5 vita och 2 rosarandiga och två lilarandiga att välja på. En rosa och 2 vita är i 90 akvariet. Är det en vit som lagt äggen- så blir det vita snäckor, är det rosa eller lilarandiga snäckorna så blir resultaten desamma oavsett- de kommer att få rosa-lila varianter av ungar och ev vit. Kanske även blå eller jade då mina rosa/lila inte är "rena färger" bakåt i ledet. Sådant tycker jag iofs bara är löjligt - mina snäckor är inte mindre värda för det- de heter ju mysterysnail.

Bröt loss klasen och lade den i ett burklock som jag sedan ska lägga i en burk med vatten i växtkaret där jag ska försöka hålla runt 25 grader och fuktig luft. Tog tyvärr ingen bild på kokongen i karet. Den var placerad rätt under lysröret + "lufthålet" så det skulle nog bli alldeles för torrt där.

Så, nu är det två-fyra veckors väntetid. Ska bli spännande att se vilka färger det blir! Sen kommer ju problemet- vad ska man göra av dem alla? Nu vet ni iallafall vad ni ska få av mig i julkapp! ;)


Äggklasen på ett syltlock i stora akvariet.
Den ska snart flyttas över till växtbunken där den ska flyta runt på locket till en snusdosa-
där det blir lättare för bäbisarna att hitta ner till vattnet när de kläcks och de slipper bli mat åt hungriga fiskar..

Man ser märket efter kokongen uppe till högra hörnet.
Har flyttat på lampan som normalt står precis ovanför.
Man kan se syltlocket med kokongen flyta på vattnet.

No comments:

Post a Comment