Friday, July 22, 2011

Avvaktar

Avvaktar med platyhonan. Jag hoppas att det är en övergående förstoppning- eller har något med graviditeten att göra. Försöker att hålla huvudet kallt. Har ingenstans att sätta henne i karantän just nu. Tittar på ett litet akvarium som finns i närheten men de som säljer dem är så SJUKT LÅNGSAMMA ATT HÖRA AV SIG. Man skulle kunna tro att de inte vill sälja skiten. Ursäkta mitt språk men man blir frustrerad av att maila fram och tillbaka under en veckas tid och allt man kunnat få fram är att ja, akvariet finns tillgängligt.

Efter råd och tips från en tjej på Ifokus som har erfarenhet av dvärggurami så skiljde jag åt paret för att mata upp honan lite. Ja, hanen får också mat, men han är väldigt pigg och glad och mindre intreserad av maten. bygger skumbo efter skumbo, det ena mer imponerande än det andra. Så för att ge honom lite matro också så skiljde jag dem åt. När han inte längre ser henne hela tiden så kanske han lugnar ner sig lite.

Honan är väldigt matglad men granulaten (som jag dumt nog bröt mot regel 1 i djurbutiken: Fråga inte personalen i djurbutiken om råd och tips!!) var inget de uppskattade. Mannen i butiken varnade mig att de kan vara lite kinkig mot det i början. Men att inte alls äta det är inte att vara kinkig, och jag förstår dem. De verkar spotta ut granulaten för att den är så hård. Är ju som att mata dem med lerkulor.

...däremot älskade snäckorna dem. Säger bara slurp så slukar dem kulorna som köttbullar!

No comments:

Post a Comment