Thursday, July 7, 2011

Cyano och sånt dära..skit




Akvariet är ju ganska nyuppstartat och alger är svårt att undvika tror jag, iallafall för en nybörjare som mig. Sett lite trådalger på glaset och har tydligen Cyano som blir grönt i sanden. Det är dock inget jag oroar mig över som sagt.

1. Karet är nystartat, Cyano och andra alger kommer som på
posten pga att det ännu inte är en balans.
2. Snart får jag amalysiska sandsnäckor som enligt vissa faktiskt
äter Cyano, bland annat.
3. Sandsnäckorna får nog mina växter att må lite bättre + det blir
mer rensat på botten, även om pandorna är superaktiva så är de
bara två små än så länge och de äter inte cyanobakterier.


...och den söta lilla physan som jag upptäckte i min balja är inte en physa, utan tydligen en dammsnäcka (lymnaeid), troligen en Radix labiata...eller så är det bara en Physa acuta! Jag ska ta och kika närmare på h*n imorgon när det är ljust. Jag har iallafall gott om "vanliga" physor också...

Är rätt säker på att det är en dammsnäcka för h*ns tentakler är som trekantiga, platta öronlappar. Rätt söt. Pillade ner en kanelbullesnäcka (nån liten skivsnäcka) och många physor (eller kanske fler dammsnäkor?). Jag är för blödig att krossa dem så jag slänga i dem i baljan där jag har lite javamossa, lavasten, grus och vattenspik. De ska nog komma till nytta, om inte annat så håller de rent i baljan som inte har pump.

Ser faktiskt rätt fint ut där inne. Är lite svalare och lite sämre ljus men dammsnäckan och Jvamossan verkar stortrivas. Flytväxterna verkar däremot föredra lite varmare klimat.

No comments:

Post a Comment