Saturday, July 9, 2011

Detta eviga hyckleri..

Ja, jag är en hycklare. Jag perosnligen aktar allt liv- jag undviker det jag själv anser som "onödigt dödande". Tex anser jag att en insekt är äcklig, ja rent av vidrig och den gör närmanden mot mig så brukar jag avlägsna den till en annan del av vårt universum. De enda djur jag på rak arm brukar "råka" döda är väl mygg, brems och fästingar...en och annan banan/blomfluga. Men jag dödar tex inte sniglar eller bladlöss bara för att de "förstör" mina växter, eller getingar för att de stör min lilla fikapaus. De finns där för andra djur att äta eller ätas av.

Men här sitter jag, självutnämnd djurvän och håller djur i fångenskap, utanför naturens kretslopp och ska precis börja prata om; Vad är naturligt?

När jag ser en pojkes video på youtube där han skrattande filmar en mus som han släppt ned i en pirayatank, eller alla otaliga filmer där pirayor och drakfiskar matas med kampfiskar, guldfiskar och allt som de får tag i... så blir jag rasande.

Jag blir inte arg på de som matar sina yngel och fiskar med levande föda i form av insekter, trots att insekterna inte har en chans att fly. Inte är jag heller arg på de som matar sina reptiler med möss råttor, ja ibland kaniner eller större insekter som syrsor och kackerlackor. Varför? Jo för att det görs med respekt!

Döden har alltid fascinerat oss människor men även "det naturliga". Att se ett djurs instinktiva beteende kan nog inte bli mer påtagligt än när den jagar och slutligen slukar sitt levande "naturliga" byte. Detta skall ske med respekt, en viss empati och förståelse inför det man just gjort. Att man offrade ett liv för att ett annat liv skulle må bra- precis som i naturen, med lite hjälp på traven- utan ett ondksefullt, genant, rent av pinsamt fnittrande och gapskratt i bakgrunden "OMFG IT IS SOO COOOOOL IM DYING HERE OMFG!!".

Det är vad det är, men det är fan inget att skratta åt. Sen de som försvarar sitt beteende med att mata sina djur med levande föda med argument som "det är naturligt" bör tänka till lite.
- Det finns inget naturligt i att ett rovdjur får en garanterad middag i form av ett inträngt, försvarslöst djur som omöjligt kan undkomma.
- Om ni ska kalla det naturligt, håll er då till korrekt föda- mata inte pirayor med bettor eller drakfiskar med guldfiskar. Däremot kan säkert en eller annan råtta/mus dimpa ner bland pirayor men jag vet att sådan matning vore att gå emot Svensk lag. Tyvärr så styr inte svensk lag utomlands.
- Det finns inget naturligt med djurhållning så varför grinar du om att ditt djur måste få just matningen "naturligt"? Då den biten oftast är den enklaste att tillgodose på mer humana sätt. Observera att jag inte dömer de som inte har något val. Jag har ägt reptiler, jag vet att vissa äter dödad föda utan problem, andra behöver levande föda. Men åter igen, Pirayor är köttätare men kräver sällan just levande föda.

Kände bara att jag ville få rensa ut dessa känslor och tankar kring ämnet då jag känner mig som en hycklare. Jag sitter och talar om empati och respekt fast jag själv håller djur i fångenskap. Men jag anser att det finns nivåer även inom de olika ställningstagandena. De som matar djur med levande föda och finner en njutning i det är i mina ögon likatällda med empatilösa psykopater som jag uppriktigt skulle vara rädd för att låta mina framtida barn att tillbringa en sekund med i samma rum.

No comments:

Post a Comment