Monday, August 29, 2011

Död snäcka #2

Idag dog ännu en snäcka men inte pga någon olycklig olycka utan av...jag vet inte vad. Det ottäcka är att det sammanföll med mitt vattenbyte och tillföring av PMDD- som inte ska påverka snäckorna negativt.

Snäckan låg upp och ned och såg "uppsvälld" ut. Jag upptäcker at 1/3 av snäckans kropp är utanför skalet, kan se hjärtat som pumpar osv. Snäckan är fortfarande vid liv men där komemr den inte att överleva länge då mina guramisar älskar att "noppa" på snäckorna.

Så jag lyfter upp den, då glider den bara ut- hela kroppen släpper från skalet, då insåg jag att det är rätt kört- en snäcka överlever inte utan sitt skal, det är som att en människa ska överleva utan sina ben. Skalet är snäckans skydd och kompressor för att hålla ihop hjärt och lungkammare...

Jag lade snäckan i frysen. Känns så jäkla trist att ännu en vuxen snäcka dött, speciellt då jag inte vet varför. Jag har ställt frågan till en tjej som är mer erfaren och har några år av snäckavel bakom ryggen. Vill veta om detta är något man får räkna med att det sker ibland- eller om PMDD på något sätt bedövade min snäcka eller om den var sjuk- och hur det då eventuellt påverkar mina andra snäckor i det akvariet.

No comments:

Post a Comment