Thursday, August 18, 2011

Flytväxter

Nu rensar jag upp bland mina flytväxter och säljer bort dem för en billig peng! På bilden syns Salvinia Natans och Pistia (prickarna bland bladen är fiskrom) som jag Säljer just nu:

Pistia Stratiotes (musselblomma) som är snabbväxande. Den utvecklar långa rötter som yngel, mindre fiskar och snäckor älskar att röra sig bland. Alla tre växterna uppskattas av skumbobyggare.
5 skott/10 kr

Salvinia natans medelsnabb i tillväxt - Även denna är mtyckt av yngel och äppelsnäckor brukar tycka att de är goda att äta.
5 skott/10 kr

Har ett fåtal:
Phylantus Fluitans (Red root floater) - långsamt växande men när den verkligne har rätt miljö blir den väldigt vacker med grön-röda blad. Också uppskattad av yngel.
5 skott/15 kr

Pris:
Står vid vardera växt. 10 kr för Pistia och Salvinia och 15 kr för red root. Porto tillkommer, köper du under 15 skott blir portot 6 kronor.

Alla tre växterna trivs bäst i lugnare vatten som är stilla eller svagt strömmande, då förökar de sig bäst och växer snabbt. Phylantus rekomenderar jag enbart för akvarium med nästintill stilla vatten då den inte tål strömt vatten speciellt bra.

Snäckor: Mycket möjligt men jag kollar igenom växterna så noga jag kan och tar bort äggsäckar om jag ser - men det är lätt att missa.

Kvalité: Det är skott du får (inte fullvuxna), du får minst 5 skott per beställning. På Pistian kommer skott att vara sammanlänkade med en "moderplanta". Jag skickar enbart gröna, livskraftiga och friska skott.

No comments:

Post a Comment