Tuesday, August 23, 2011

Strul strul strul

En blogg utan bilder är en tråkig blogg anser jag men mina kamerabatterier strular. Jag har fått en del nya foton på ynglen och OcH OH MY GOD vad två, tre stycken av dem är så mycket större än de andra. Det är så att de snart börjar mumsa på de allra minsta. Officiellt så är ynglena nu 3 veckor gamla och de växer verkligen supersnabbt om man tänker att de var knappt en nålsöga stort och de är säkert tio gånger större redan. Jag är ganska säker på att de som är absolut störst av ynglen, också är en äldre generation som jag missade (boet hade ägg men "upplöstes och hanen verkade inte bry sig om dem). De äldsta borde vara runt 4 veckor eller så. De behöver minst 4-5 veckor till innan labyrintorganen har utvecklats och det är okej att börja göra vattenbyten (yepp, just nu görs inga för det är tydligen så de vill ha det- och de stortrivs).

Även snäck-bäbisarna växer så det knakar. Idag eller imorgon kommer ett till (ca) 50 liters kar dit jag kan flytta över några. Snart kan jag nog börja färgsortera dem jag vill behålla för avel och de jag vill sälja -och annonsera ut dem. Men än så länge har jag bara sett lovande, vackra lilarandiga, rosarandiga, ljus/helrosa och vita snäckor. Det svåra är ju det där med ränderna när de är så små- dessutom är det även svårt att med säkerhet veta de "Slutliga färgerna" då de kan ändra färg, även om det inte är så jättevanligt.

Men just nu har jag dem i två olika kar, båda med "sämre ljus" än i 15 litern men deras färger är ändå tydligt rosa och lila. Det är synd att min kamera inte riktigt klarar av att återge dem, varken i storlek eller färg när de är så små.

Fick äntligen mina malaysiska sandsnäckor från en på Zoopet.se förra veckan. De brummar runt på botten och de ser annorlunda ut i skalet jämfört med den jag hittade av en slump tidigare. De nya snäckornas skal är ljusare och jämnare i färgen (även på de små) - Medan den jag har sedan tidigare är mörkare med ljusa teckningar och DEN har blivit stor :D Tyvärr ser jag sällan till den mörka snäckan och den verkar väldigt långsam på att föröka sig, även om jag sett några mindre varianter av den.

Iofs föder de levande ungar, en åt gången, 1-2 gåger i veckan- i storleken av ett knapphålshuvud eller mindre- och jag kan bara anta att några åker in i käftarna på mina corydoras när de är så små. Men känns skönt att veta att nu har jag ett par duktiga bottendammsugare som får mina plantor att må ännu bättre. Hoppas att de trivs!



No comments:

Post a Comment