Tuesday, August 2, 2011

Lurad!

Eftersom honan inte verkade vilja släppa rommen för Rex så flyttade jag över skumboet som Colt byggt och fyllt med den andra honans rom i 150liters karet där äggen hade mycket små chanser att överleva. Rex adopterade skumboet (de flesta ägg följde med skumplasten jag har som "start-bo") och nu har jag några yngel i karet. Det är dock för tidigt att ropa hej! Men det är kul att se att Rex lyckades få äggen att bli yngel då hela förre boet bara möglade bort inför hans och mina ögon.

Kan vekrligen rekomendera skumplast, då det "håller ihop". Rex bygger fina skumbon men det fungerade mycket bättre denna gång.

Tog en liten bit av skumplast (gneomskinlig med luftbubblor som man packar in sköra sker i) sen lade jag ett lock från en snusdosa ovanpå (rutan är just större än dosan. Detta fick båda dvärggurami-hanarna att vilja bygga inom någon timme. På detta sätt kan man dessutom bestämma var boet ska vara- tex nära framrutan istället för längst bort i något mörkt hörn- där man inte kan iakta byggandet, äggen och så småningom de små.

No comments:

Post a Comment