Monday, August 1, 2011

Äggkase 2

Nu lägger den mörklilarandiga snäckan sin andra äggkokong. Vet inte vad hon gör rätt som de andra tydligen inte klarar av. Jag har nämligen sett de rosarandiga honorna vara uppe och vandra ovanför ytan (vilket mina bara gjort efter de blev könsmogna och söker efter en plats att lägga ägg) men de faller hela tiden ned i vattnet- då de prompt vill in under täckglaset.

Kan inte låta alla ägg "gå vidare", det har jag inte plats för. Men jag vill gärna ha en klase från båda honorna (rosrandig och lilarandig) även om resultatet borde bli rätt lika. Jag kommer att spara den mörka honans klase, så får man se vilken som kläcks först. De behöver ju inte alltid vara befruktade. Men jag ska låta högst två kullar fortsätta nu under hösten. Jag måste ha plats + tänka på att man ska kunna frakta de man eventuellt får sälja.

Nu sitter det allt som oftast någon vit hane på någon av honorna och "kramas". Trist att behöva ta bort ägg men det är ju så det är. Man kan få ca 200 snäckor från en kokong, you go figure!

Jag ska välja ut de finaste och fortsätta avla på dem. Däremot ger jag inte mycket för "Renavlade färger". Alltså de snäckorna är vackra men jag syftar på "idén" runt det. Dessa snäckors genetik och arvsmassa är inte speciellt kartlagd utifrån det jag läst. En del av tjusningen är väl att man kan få "gröna", lila, blå och polkagrisrandiga snäckor?

Vad är vitsen att avla på "rena färger" då? För de rosarandiga som har en rosarandig mor och far är inte finare än en rosarandig som har en annan färg på sina föräldrar. Rosarandig är fortfarande rosarandig. Värdet ligger på sin höjd i att man kan vara säker på vilka färer avkomman blir- men varför är det viktigt? Köper jag en vacker snäcka till mitt akvarium är det väl sak samma vilka föräldrarna var? Eller hur hennes ungar kan bli färgmssigt? Så länge de är starka och friska.

Men jag förstår att det är ett enkelt sätt att försöka höja snäckans status- precis som katter och andra djur. Människan har alltid fascinerats av avel och att ha en viss kontroll. Jag är iallafall övertygad om att mina snäckor kommer att bli jättefina, de har bra föräldrar och som det är just nu, så är de inte inavlade, även om inavel är väldigt ofarligt för snäckor.

No comments:

Post a Comment