Wednesday, August 3, 2011

Guramiyngel dag 1

Det är nog ett tjugotal yngel från Colts kull som Rex adopterade och som kläcktes för drygt ett dygn sedan.

Jag såg nu även ett par större yngel som mycket möjligt kan vara överlevare från Rex tidigare kull, kan annars inte förklara att de är så mycket större. De är bara 4-5 st som jag kunde se nu.

De bryr sig inte om unfusorierna eller äggulan som jag gett dem. Men de verkar äta någonting så det finns säkert en hel del i akvarievattnet bland ytväxterna- speciellt när de blir stora nog att ta maskar och vattenloppor.

Behöver jag säga att det är väldigt spännande? Nu ska de få stå där och växa i karet i 8 veckor. Det är tydligen så länge de behöver för att utveckla sitt labyritorgan. Väldigt viktigt att hålla en bra, varm temperatur på luften så jag får inte flytta toppglaset för mycket.

Fantastiskt om de större är från Rex egen kull, för det betyder att de osannolikt nog lyckats överleva ett nästan 100% vattenbyte. Iofs slammsög jag mest från botten och vid den tiden höll de nog sig mer vid ytan som de nyfödda gör nu. De "större" simmar däremot mer i "mitten" av akvariet, några cm nedanför ytan alltså.

Synd att jag inte har något macroobjektiv eller ens en lupp att kolla på dem med! En trevlig upptäckt och en glädje för sinnet efter att jag behövde ta beslutet om att avliva platysarna Elvis, Priscilla och Sibylla (nu när de är döda kan de väl lika gärna få namn). Nu är det bara Red som håller mig sällskap vid sängen och hon verkar frisk än så länge.

No comments:

Post a Comment