Friday, August 26, 2011

Äppel-Snäcklingar snart till salu!

Nu till de utlovade bilderna på Äppelsnäckornas bäbisar!
Det har visat sig som så att de fyra randiga snäckorna är honor och de 6 vita snäckorna jag fick från en annan uppfödare var hanar...så nu i början ägnar jag mig inte till "färgavel", utan försöker bara få fram friska, vackra snäckor och färger. De blir utifrån vad jag kan se just nu- i vita, lila, blå och rosa varianter. De skiljer sig i nyanser, styrka och vissa kommer att få ränder- andra inte. Har ännu inte sett någon som blivit gul eller brun - men det kan komma.

Jag har kläckt en kokong i mitt 54 liters kar där de går tillsammans med en av guramihonorna och "Red", den sista överlevande av mina red wagtail-platys. Den andra kokongen kläcktes i yngelkaret (några har även kläckts i 150liters karet). Men de är svåra att fotografera i yngelkaret för där är ljuset väldigt dåligt + att allt får ett lager med grönt pga att allt ljus silars igenom eller reflekteras mot den täta mattan av flytväxter.
-----------------------------------

1.. bild tagen den 20:e augusti i yngelkaret. Allt blir "grönaktigt". Detta är förmodligen en blivande Ivory white-snäcka. Om någon vecka ska ja börja "färgsortera" dem.

2. samma "ivory white" snäckling men med blixt. Det är verkligen svårt att få bra fokus.

3. En dammsnäcka som knaprar på någonting grönt. Detta är en snäckling och den verkar bli blek- modern är brun med grå kropp. Jag vet inte om detta är en naturlig anpassning till att den är född i yngelakvariet där det inte finns något grus och därför blir "vit" för att ha den bästa kamouflaget?

Alla bilder här nedan är tagna i förrgår, den 25:e augusti när snäcklingarna är ca 2-3 veckor gamla (jag vet inte exakt när en del av dem föddes då jag inte var hemma precis då). Några är någon dag yngre.

4. 54l karet från ena kortsidan. Här bor just nu en massa små snäcklingar som så småningom ska få flytta. Red och Dvärgguramihonan håller sig på bortre änden vid pumpen.

5. Samlade vid matplatserna vid främre glasrutan. Som små pärlor av lila, rosa, blått och vitt.

6. Det är ibland svårt att urskilja de små snäckorna bland gruset som också består av rosen och lila och vit kvarts. Man kan se en ganska tydlig lila snäcka i mitten av bilden och även skymta vita och troliga "ljusrosa" snäckor.

7. fortfarande så små, så små. När de var nyfödda var de alla stora som ett knappnålshuvud och samma, ljusa färger- nu börjar vissa bli mörkare och andra ändrar färg. Önskar att jag kunde behålla alla och se hur vackra och unika de blir som vuxna.

8. I yngelkaret, kanske en framtida blå snäcka?

9. Nästan en solkar ivory white- snäcka som mumsar på rötterna på en musselblomma.

10. Lila, rosa, vita. Vem vet vilka de blir när de blir stora?

11. Två vita snäckor kämpar sig upp för akvarieväggen där vattenströmmen är som mest turbulent.

12. Notera Cabomban i bakgrunden. De är fortfarande så små...!!

13. En lila snäckling (för tidigt att se vilka som blir randiga) som är på väg upp mot ytan.



No comments:

Post a Comment