Wednesday, August 3, 2011

Platyhistorien är över

Nu avlivade jag i morse tre av mina 4 red wagtail platys. Honan som blev juk först blev inte bättre om än lite kryare i saltvattnet. I dag kunde hanen inte simma rakt, han rullade runt på sidan och rygg och var allmänt okordinerad. Den andra, vackra honan blev som den första honan.
Det är en av de nya honorna som fortfarande verkar vara utan symptom. Hon är aktiv, simmar normalt, men det är kanske bara en tidsfråga.

Vattnet är bra, varit noga med byten. Inga andra fiskar i 150l visar några tecken på ohälsa eller sjukdom. Man kan vl bra hoppas att detta är genetiskt- att de har allt för dåligt immunförsvar eller något som kommer med åldern. Jag kommer nog inte att köpa fler platys. De måhända vara "enkla nybörjar fiskar" men a vad jag läst nu när jag sökt svaret på min sjuka hona så är dessa fiskar även föföljda av sjukdomar och 1. Det är jävkligt trist att behöva avliva fisk. 2. Ännu tristare om de skulle föra med sig någon läskig sjukdom till mina övriga invånare.

Så min historia med platys är för stunden över. Kanske längre fram i tiden men just nu känner jag att jag gärna slipper oron. Jag får se hur det artar sig med "Red" som blev kvar. Hon är lite kraftigare och ser ut att vara starkare än de andra. Kanske hon bara klarar av sjukdomen bättre så det tar längre tid, eller så är hon stark nog att helt enkelt inte bli sjuk. Kan bara hoppas om det senare!

No comments:

Post a Comment